Modernizacja czterech odcinków linii kolejowych i budowa trzech nowych – to propozycje, zgłoszone przez samorząd województwa świętokrzyskiego podczas konsultacji z PKP PLK. Inwestycje mają usprawnić przewozy kolejowe wewnątrz regionu oraz ułatwić komunikację z sąsiednimi województwami. Plany mogą zostać zrealizowane najwcześniej w następnej unijnej perspektywie budżetowej. Dla części z nich szansą może okazać się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i dostosowanie sieci kolejowej do potrzeb jego obsługi.
PKP PLK prowadzą prace planistyczne przed nową perspektywą finansową 2021 – 2027. Zarządca infrastruktury przeprowadził w związku z nimi konsultacje ze wszystkimi Urzędami Marszałkowskimi. – Zwrócono się do zainteresowanych z prośbą o wskazanie propozycji potencjalnych inwestycji, długoterminowych planów rozwoju oraz założeń dotyczących oferty przewozowej – precyzuje Siemieniec.
Dwa nowe mosty na Wiśle
Do propozycji zgłoszonych przez świętokrzyski samorząd wojewódzki należy modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Opoczno (podobny zakres prac na odcinku Opoczno – Tomaszów Mazowiecki zamierza realizować województwo łódzkie). Inwestycja dotycząca odcinka Skarżysko Kamienna – Końskie już obecnie jest zapisana na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. To również modernizacja linii 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój wraz z dobudową odcinka toru w kierunku centrum miasta Busko-Zdrój, a także modernizacja linii 70 między Włoszczowicami a Chmielowem koło Tarnobrzegu, Świętokrzyskie zamierza też zmodernizować linię 75 na odcinku Rytwiany – Połaniec.
Na tym jednak nie koniec. Oprócz poprawy stanu istniejącej sieci kolejowej władze województwa zamierzają uzupełnić ją o brakujące, w ich ocenie, odcinki. Plany budowy nowych linii obejmują – między innymi – utworzenie łącznika linii 75 i 25 – odcinka Połaniec-Mielec wraz z nowym mostem na Wiśle. Urząd Marszałkowski ponownie wysunął także postulat budowy linii Wąsosz Konecki – Tumlin, mającej skrócić dystans między Łodzią a Kielcami i umożliwić uruchomienie szybkich połączeń między stolicami sąsiadujących regionów. Podobną rolę, jeśli chodzi o komunikację ze wschodnią Małopolską, miałaby odegrać budowa linii Busko-Zdrój – Żabno (również z mostem na Wiśle).
Przez Busko do CPK?
Ostatnia z wymienionych inwestycji mogłaby odegrać ważną rolę także w komunikacji o znaczeniu ponadregionalnym. Poprzez połączenie linii Tarnów – Szczucin i Busko – Sitkówka Nowiny Tarnów, Nowy Sącz i Krynica (a pośrednio także Podkarpacie) uzyskałyby szybkie połączenie także z Warszawą. Na fakt ten zwrócili uwagę także twórcy projektu kolejowej siatki połączeń obsługującej Centralny Port Komunikacyjny. Również tu nie zapadły jednak jeszcze konkretne decyzje. – W przypadku zainteresowania wykorzystania linii 73 z Tarnowem należy uwzględnić przeprowadzenie jej kompleksowej modernizacji – zwraca uwagę Siemieniec. Koszt takiej inwestycji byłby znacznie większy, niż podana niedawno przez PKP PLK kwota 5 mln zł, potrzebna do przywrócenia przejezdności trasy dla pociągów pasażerskich jadących z prędkością 80 km/h.
– Ostateczne decyzje co do listy projektów wdrażanych do realizacji będą podejmowane na szczeblu ministerialnym – zastrzega Siemieniec. Podkreśla też, że prowadzone w województwie świętokrzyskim prace wchodzące w zakres Krajowego Programu Kolejowego to największe od lat inwestycje na najważniejszych dla regionu liniach.