Świetny kwiecień zanotowała w Polsce kolej pasażerska, która odnotowała dwucyfrowy wzrost względem ubiegłego roku. Coraz bardziej spadają jednak przewozy towarów.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w kwietniu 2023 r. z usług kolei skorzystało prawie 30,1 mln pasażerów, co w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2022 r. oznacza wzrost o 3,2 mln osób (+11,7%).
Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2 mld pasażerokilometrów i była o niemal 0,2 mld pasażerokilometrów wyższa (10,8%) niż rok wcześniej. Mniejszy wzrost odnotowano w przypadku pracy eksploatacyjnej, którą wykonano na poziomie 15,2 mln pociągokilometrów – o 0,3 mln pociągokilometrów więcej (+1,8%) w zestawieniu rok do roku. Analizowane parametry: liczba pasażerów, wielkość pracy przewozowej i eksploatacyjnej osiągnięte w kwietniu 2023 r., to wartości najwyższe spośród odnotowanych do tej pory w kwietniu od 2012 r.
Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał w ubiegłym miesiącu to 66,8 km – o 0,5 km mniej niż w kwietniu 2022 r.
Dobra passa kolei pasażerskiej trwa
W przypadku liczby pasażerów i wykonanej pracy eksploatacyjnej kwiecień 2023 r. okazał się
nieznacznie słabszy niż marzec 2023 r. Ogółem przewieziono o 1,1 mln pasażerów mniej (-3,4%) i uzyskano poziom pracy eksploatacyjnej o 0,5 mln pociągokilometrów niższy (-3,3%). W przypadku pracy przewozowej odnotowano wzrost o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (+7,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Wyższa była również średnia odległość przejazdu pasażera - o 6,9 km (+11,5%) wobec marca 2023 r. Warto jednak pamiętać, że marzec jest miesiącem o jeden dzień dłuższym.
Jak dodaje UTK, zarówno praca przewozowa, jak i średnia odległość uzyskana w kwietniu to dotychczas najwyższe wartości osiągnięte w statystykach miesięcznych od początku tego roku. W przypadku przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity kwiecień to najlepszy miesiąc 2023 r. zarówno pod względem wykonanej pracy przewozowej, jak i liczby przewiezionych pasażerów.
Szerzej pisaliśmy o tym tutaj.
Ogółem od początku 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 118 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 7,5 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61,9 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. to o prawie o 20,2 mln pasażerów więcej (+20,6%), zrealizowano pracę przewozową większą o 1,2 mld pasażerokilometrów (+19%), a praca eksploatacyjna była większa o 0,9 mln pociągokilometrów (+1,4%) - podaje urząd.
Przewozy towarowe wciąż pod kreską
Jak czytamy, w kwietniu 2023 r. koleją przetransportowano ponad 18 mln ton ładunków, co w zestawieniu do masy przewiezionej rok wcześniej oznacza spadek o 3,3 mln ton (-15,3%). Co gorsza, spada praca przewozowa, która wyniosła prawie 4,9 mld tonokilometrów i była niższa o 0,3 mld tonokilometrów (-6,5%) w porównaniu do kwietnia 2022 r. W poprzednich miesiącach
tego roku choć wartość przewiezionej masy spadała, to jednak praca przewozowa utrzymywała się na zbliżonym poziomie do ubiegłego roku.
W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie 6,8 mln pociagokilometrów , spadek wyniósł 0,5 mln (-6,6%). Średnia odległość przewozu 1 tony towarów wyniosła prawie 272 km i była dłuższa o 26 km niż w kwietniu 2022 roku - podaje UTK.
Kwiecień 2023 r. w oczywiście przypadku większości przewoźników towarowych okazał się słabszy również w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W porównaniu do marca 2023 r. ogółem przewieziono o 3,1 mln ton towarów mniej (-14,5%), praca przewozowa była o 0,6 mld tonokilometrów niższa (-10,9%), a praca eksploatacyjna spadła o 0,7 mln pociągokilometrów (-9,8%). Wyższa była natomiast średnia odległość przewozu – o prawie 11 km wobec marca 2023 r.
W odniesieniu do wartości przewiezionej masy towarów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej kwiecień to dotychczas najsłabszy miesiąc 2023 r.
Ogółem w pierwszych czterech miesiącach 2023 r. masa przewiezionych towarów wyniosła 78,4 mln ton, praca przewozowa osiągnęła wartość ponad 20,9 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna 28,6 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem rok wcześniej to o 5,1 mln ton przewiezionych towarów mniej (-6,2%), wielkość pracy przewozowej była o 1,1 mld tonokilometrów niższa (-5,3%). W przypadku pracy eksploatacyjnej osiągnięto wzrost o 0,34 mln (+1,2%) wobec analogicznego okresu w 2022 roku - podsumowuje UTK.