Dwie kontenerowe suwnice bramowe RTG-35 rozpoczną pracę w PCC Port Szczecin. To kolejny etap przygotowań do uruchomienia w 2010 roku terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim.
PCC Port Szczecin systematycznie unowocześnia wyposażenie – w 2008 roku pozyskano dźwigi samojezdne Gottwald HMK 260 E oraz MultiDocker CH65C. Obecnie na Terminalu Ewa trwają przygotowania do uruchomienia dwóch placowych kontenerowych suwnic bramowych RTG-35. Docelowo, w 2010 roku, zostaną one przeniesione na nowy terminal kontenerowy na Ostrowie Grabowskim.
Ośmiokołowe suwnice, o wadze 128 ton każda, zostały wyprodukowane przez włoską firmę Fantuzzi Reggiane S.p.a. Ich nośność pod ramą kontenerową albo spreaderem wynosi 35 ton, wysokość składowania 4+1(cztery kontenery plus miejsce na manipulacje), natomiast szerokość składowania 6 kontenerów plus jeden pas na pojazd. Urządzenie działa w oparciu o zespół prądotwórczy napędzany 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym MAN D2542 MTE (371 kW/1800 obr./min). RTG-35 wyposażone są w układy: przeciwprzechyłowy, automatycznego sterowania i pozycjonowania oraz sterowania pracą poprzez lokalną bezprzewodową sieć komputerową.

* Fot. PCC Port Szczecin.
Wraz z inwestycją w sprzęt przeładunkowy spółka realizuje programy szkoleniowe pracowników. Jedenastu operatorów podniosło swoje kwalifikacje, uzyskując uprawnienia na obsługę żurawi szynowych (kategorii I), a trzydziestu jeden na obsługę żurawi samojezdnych (kategorii I). Swoje kwalifikacje podnoszą także pracownicy odpowiedzialni za obsługę kontenerów chłodniczych oraz deportu (centrum przeładowywania, składowania i napraw pustych kontenerów). Do pracy na suwnicach kontenerowych RTG-35, zgodnie z wytycznymi Transportowego Dozoru Technicznego, przygotowywanych jest 17 pracowników. Czterech z nich uzyska uprawnienia konserwatorskie.
Dzięki uruchomieniu w 2010 roku nowego terminalu kontenerowego zdolność przeładunkowa spółki PCC Port Szczecin wzrośnie z obecnych 80 tys. TEU do ponad 200 tys. TEU. Odpowiednia suprastruktura, w tym zakupione suwnice placowe, pozwoli przeładować czterdzieści kontenerów na godzinę. Place składowe pomieszczą 1 200 TEU jednocześnie, a obszerny depot umożliwi zaoferowanie pełnego wachlarza usług na rzecz kontenerów.
PCC Port Szczecin Sp z o.o. (dawniej Drobnica-Port Szczecin Sp. z o.o.) jest częścią holdingu logistycznego PCC Rail. Spółka zatrudnia 450 pracowników i jest jednym z największych podmiotów w polskich portach. Oferuje obsługę połączeń liniowych z Finlandią i Afryką Zachodnią oraz dwóch linii feederowych (dowozowych) do Hamburga, Bremerhaven i linii kontenerowej do Wielkiej Brytanii. Obsługuje ładunki skonteneryzowane, drobnicowe, masowe, sztuki ciężkie i wielkogabarytowe oraz ładunki płynne nie wymagające składowania. Posiada NATOwski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej oraz spełnia warunki amerykańskiej Container Security Initiative.
W lutym 2008 r. spółka PCC Port Szczecin wygrała przetarg na dzierżawę terenów na Ostrowie Grabowskim. Tereny o powierzchni 15 ha zostaną przeznaczone pod budowę nowoczesnego terminalu kontenerowego. Terminal będzie położony przy nabrzeżu Fińskim. Parametry nabrzeża – długość 240 m, zanurzenie 9,15 m (głębokość techniczna 10,5 m) – umożliwią obsługę statków o pojemności do 30 tys. DWT. Budowa terminalu będzie odbywała się w kilku etapach. W pierwszej kolejności nastąpi kompletne uzbrojenie techniczne terenu. Następnie zostanie wytyczony układ komunikacyjny. Wewnętrzny układ dróg na terminalu zostanie bezkolizyjnie włączony do istniejącej sieci dróg w porcie. Następnym etapem będzie budowa placów manewrowych i składowych. Na powierzchni składowej przekraczającej 32 tys. mkw. zostaną wyznaczone miejsca do składowania kontenerów chłodzonych (144 stanowiska).

* Fot. PCC Port Szczecin.