Przed kilkoma tygodniami przywrócono posterunek Straży Ochrony Kolei w Suwałkach. Funkcjonowanie jednostki podległej Komendzie Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Siedlcach ma przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych w północno-wschodnim zakątku kraju. Dla poprawy skuteczności działania służba na bieżąco wyposażana jest w nowoczesny sprzęt.
20 sierpnia 2016 r. odbyło się uroczyste otwarcie Posterunku SOK w Suwałkach, o czym szeroko informowały lokalne media. W wydarzeniu wzięli udział m.in. Jarosław Zieliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Józef Hałyk, Komendant Główny Straży Ochrony Kolei. Został on odtworzony po około 5 kwartałach od likwidacji.
– Należy jednak zauważyć, iż Posterunek SOK funkcjonował w Suwałkach do maja 2015 roku. Został on wówczas połączony z Posterunkiem SOK w Ełku – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Sylwester Wesołowski, starszy inspektor w Wydziale ds. Operacyjno-Prewencyjnych i Bezpieczeństwa w Komendzie Głównej SOK.
W swoim programie Prawo i Sprawiedliwość zakłada różne działania dla poprawy bezpieczeństwa. Jednym ze sposobów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ma być przywracanie posterunków Policji, które na masową skalę były likwidowane w latach 2011-2013. Jak podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, zlikwidowano wtedy 417 posterunków, czyli około połowy wówczas istniejących. Obecne władze przywróciły już 25 jednostek, a docelowo liczba posterunków ma zostać zwiększona o 150.
Jednak z informacji uzyskanych w Straży Ochrony Kolei można wysnuć wniosek, że podobny proces nie zachodzi w służbie dbającej bezpieczeństwo na terenach kolejowych. Udzielający nam informacji podał, że utworzenie nowej jednostki poprzedzone zostało badaniami dotyczącymi możliwości zapewnienia bezpieczeństwa w rejonie Suwałk, w szczególności między Sokółką a przejściem granicznym w Trakiszkach.
– Jednym z elementów tej analizy jest mobilność patroli i czas reakcji na zdarzenia zagrażające bezpieczeństwu, co wiążę się z optymalnym rozmieszczeniem jednostek SOK. Na podstawie wyników analiz podejmowane są decyzje o przemieszczeniu jednostek już istniejących lub utworzeniu nowych, w lokalizacjach, gdzie niezbędna jest stała obecność funkcjonariuszy SOK – wyjaśnia Wesołowski. – Otwarcie Posterunku SOK w Suwałkach zostało podyktowane analizą sytuacji na obszarze kolejowym północno-wschodniej Polski. Usytuowanie posterunku pozwoli na skuteczniejsze zabezpieczenie linii kolejowych oraz pociągów transgranicznych. Obsadę jednostki obecnie stanowi 18 funkcjonariuszy. W przyszłości planowane jest zwiększenie zatrudnienia – dodaje.
SOK jest doposażana w sprzęt
Niezależnie od zmian w strukturze SOK, funkcjonariusze są stale wyposażani w nowoczesny sprzęt. Jego używanie ma przyczynić się do poprawy skuteczności działania. – Formacja jest na bieżąco wyposażana w sprzęt niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa na obszarze kolejowym. Funkcjonariusze systematycznie otrzymują do użytku nowe środki techniczne, które usprawniają skuteczność prowadzonych zadań. Są to między innymi: termowizory, noktowizory, fotopułapki oraz nowa broń palna i niezbędne środki przymusu bezpośredniego. W ostatnim czasie została również zmodernizowana i doposażona flota pojazdów służbowych – kończy Wesołowski.
Wracając do programu Prawa i Sprawiedliwości, zakładał on włączenie SOK do struktur MSWiA. Obecnie służba funkcjonuje w ramach PKP Polskie Linie Kolejowe. Jednak jak informowaliśmy na naszym portalu, przynajmniej na razie do zmiany podległości służby nie dojdzie. Więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.