Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich pozytywnie ocenił decyzję PKP PLK o pozostawieniu bez zmian stawek dostępu do infrastruktury na 2024 rok.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały przed miesiącem prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, że w
kolejnym rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024 będą stosować stawki jednostkowe opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej obowiązujące w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023. W komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny spółki Koleje Mazowieckie przekazał, że spółka KM pozytywnie ocenia decyzję PKP PLK. Zauważył, że w kwestii kształtowania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej mających obowiązywać w 2024 roku, Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej skorzystał z zapisów art. 33 ust. 22 ustawy o transporcie kolejowym, który zarządcom infrastruktury kolejowej daje możliwość rezygnacji z opracowania projektu cennika lub jego części, a tym samym uprawnia ich do stosowania w okresie realizacji nowego rozkładu jazdy pociągów z cennika obowiązującego w poprzednim rozkładzie jazdy pociągów.
Jak dodał Sulima, PKP PLK spełniła w tym zakresie wynikający z ww. ustawy obowiązek poinformowania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o swojej decyzji, a także dokonała stosownej aktualizacji postanowień Regulaminu Sieci 2023/2024, określających kwestie związane z kształtowaniem opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w rjp. 2023/2024.
Czesław Sulima stwierdził, że taka polityka cenowa PKP PLK oznacza dla Spółki Koleje Mazowieckie tyle, że koszt dostępu do infrastruktury kolejowej będzie w 2024 roku porównywalny z opłatami za dostęp do infrastruktury kolejowej ponoszonymi w bieżącym roku. Wyjaśnił, że z przeprowadzonych symulacji finansowych wynika, iż średnia stawka opłaty za przejazd pociągów o masach brutto odpowiadających najczęściej uruchamianym przez Koleje Mazowieckie pociągom, kursującym po liniach kolejowych w obrębie Mazowsza, wyniesie ok. 6,80 zł / pockm. Dodał również, że pozostawienie na przyszły rok stawek dostępu do infrastruktury kolejowej obowiązujących w 2023 roku jest dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o pasażerów, szczególnie w kontekście kształtowania cen biletów oraz możliwości dalszego doskonalenia oferty przewozowej Kolei Mazowieckich.
W ocenie Czesława Sulimy, obecne działanie zarządcy krajowej infrastruktury kolejowej jest odpowiednio ukierunkowane i może świadczyć o zrozumieniu przez zarząd spółki PKP PLK argumentacji przedstawianej przez
przewoźników kolejowych, różne organizacje oraz zrzeszenia skupiające podmioty branży kolejowej, w kwestii ustalenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na poziomie umożliwiającym realne konkurowanie na rynku usług przewozowych, branży kolejowej z branżą samochodową.
Członek zarządu spółki KM dodał przy tym z nadzieją, że aktualne działania zarządcy krajowej infrastruktury kolejowej są wstępem do utrzymania pozytywnego trendu w zakresie dalszego systematycznego obniżania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w kolejnych latach. A zarząd spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w pełni zrealizuje oczekiwania podmiotów branżowych, przedstawiane m.in. w czasie
kolejnych spotkań powołanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i korzystanie z infrastruktury kolejowej.