Koleje Mazowieckie dzięki rozstrzygnięciu konkursu CUPT otrzymają dofinansowanie na zakup 55 nowych pociągów, a dodatkowych sześć kupi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Jak pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" członek zarządu KM Czesław Sulima, spółka już podejmuje aktywne działania, by cały projekt zakupu 71 pociągów został zrealizowany, ale na tę chwilę nie ma jeszcze możliwości dofinasowania zakupu 10 dwuczłonowych ezt.
Od
podpisania umowy ramowej przez Koleje Mazowieckie ze szwajcarską firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych minęły niecałe trzy tygodnie, a już w znaczącym stopniu wyjaśniły się kwestie związane z dofinansowaniem tego ogromnego, historycznego przedsięwzięcia.
Z całości projektu,
55 ezt pięcioczłonowych zostanie dofinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 - w poziomie 50 proc., a sześć podobnych pojazdów z Regionalnego Programu Operacyjnego - w poziomie 75 - 80 proc. Tylko z POIiŚ łączna kwota dofinansowania wyniesie ponad 580 mln zł. Te pozytywne rozstrzygnięcia dla Kolei Mazowieckich są wynikiem dobrze przygotowanych wniosków o dofinansowanie projektów unijnych. Trzeba też dodać, że realizowanie planu nabycia tak dużej liczby pojazdów doskonale wpisuje się w strategię taborową spółki, polegającą, najogólniej rzecz ujmując, na wycofywaniu z eksploatacji najstarszego taboru i konsekwentne zastępowanie go nowoczesnym.
Zatem, w oparciu o podpisaną umowę ramową na dostawę taboru dla KM i po przyznaniu środków na ich dofinansowanie, możliwym staje się podpisanie stosownych umów wykonawczych z producentem pojazdów. Myślę, że finalizacja tych kontraktów nastąpi jeszcze w lutym.
Niestety, na tę chwilę nie ma możliwości dofinasowania
pozostałych 10 ezt dwuczłonowych. Spółka jednak już podejmuje aktywne działania, by cały projekt zakupu 71 pociągów został zrealizowany. Na kolejne nowoczesne składy czekają nasi podróżni z Mazowsza.