NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Litwa zadowolona z połączenia kolejowego Warszawa – Wilno. Zapowiada przyspieszenie

| Jakub Madrjas 19.01.2023 4,9k

Litwa zadowolona z połączenia kolejowego Warszawa – Wilno. Zapowiada przyspieszenie
Fot. Marcin Czajkowski
Litewski minister transportu i łączności Marius Skuodis przyjechał do Polski reaktywowanym połączeniem kolejowym z Wilna. Jak podkreśla, zainteresowanie pasażerów znacznie przekracza prognozy kolejarzy. Podróż pomiędzy stolicami ma być krótsza – w tym celu Litwini wynajmą lokomotywę dostosowaną do wymogów polskiej sieci kolejowej.
W połowie grudnia, po latach przerwy ponownie uruchomione zostało połączenie kolejowe z Wilna do Warszawy i Krakowa. Obecnie pasażerowie przesiadają się z pociągu IC Hańcza PKP Intercity do szynobusu Pesy w barwach Kolei Litewskich LTG Link na stacji granicznej w Mockawie. Cała podróż pomiędzy stolicami trwa aż dziewięć godzin.

– Liczba pasażerów znacznie przekroczyła przewidywania kolejarzy z Polski i Litwy. W grudniu sprzedaliśmy 2 tysiące biletów, mimo uruchomienia połączenia w połowie miesiąca, w tym roku to już 1,5 tysiąca biletów – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Litewski minister transportu i łączności Marius Skuodis. Jako że pociąg kursuje codziennie, oznacza to średnio ok. 100-130 pasażerów w obie strony. 

Litwa wynajmie lokomotywę dla połączeń do Polski

Ciekawostką jest, że minister Skuodis osobiście sprawdził połączenie, podróżując do Warszawy na konferencję Railway Direction Days 18 stycznia. Jak podkreślił, w pociągu bardzo wygodnie się pracuje, co pozwala oszczędzić czas. Jak jednak zaraz dodaje, obecny czas przejazdu jest tylko pierwszym etapem, a jeszcze w tym roku trzeba postarać się skrócić ten czas do 8 godzin – we współpracy z Polską.

– Po drodze jest wiele postojów technicznych, które należy ograniczyć – przyznał minister (chodzi prawdopodobnie o postoje w Suwałkach i Białymstoku, które łącznie trwają niemal godzinę – pisaliśmy o tym tutaj). Strony ustaliły, że pociągi będą dojeżdżały aż do Kowna, dokąd prowadzi otwarty w ostatnich latach tor o rozstawie 1435 mm. W tym celu Koleje Litewskie wynajmą lokomotywę, która będzie miała dopuszczenie do ruchu w Polsce i na Litwie.

Po otwarciu Rail Baltiki w 4 godziny


Jak podkreśla minister Skuodis, znacznego skrócenia czasu podróży należy oczekiwać dopiero po otwarciu linii Rail Baltica. Zakończenie modernizacji magistrali w Polsce oraz zbudowanie nowych odcinków na Litwie ma nastąpić w 2028 roku. Jak podkreśla minister Skuodis, za pięć lat dojedziemy z Warszawy do Wilna w zaledwie cztery godziny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Litwa (198)
Wilno (15)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5