19 kwietnia w Suchej Beskidzkiej odbyło się spotkanie poświęcone przyszłości linii kolejowej Skawina - Sucha Beskidzka - Żywiec w kontekście możliwości jej rewitalizacji.
W czasie spotkania przedstawiciele spółek kolejowych odnieśli się do aktualnej sytuacji panującej na linii kolejowej Skawina – Sucha Beskidzka - Żywiec, poinformowali o przyczynach zawieszenia kursowania pociągów oraz wskazali na możliwości ewentualnych działań w kierunku modernizacji trasy i przywrócenia ruchu pasażerskiego.
Andrzej Siemieński reprezentujący Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych powiedział, że główną przyczyną zawieszenia połączeń jest mała frekwencja (130 - 140 pasażerów na dobę) wynikająca m. in. z niskiej średniej prędkości pociągu, która wynosi zaledwie 25 km/h, co w znaczący sposób obniża jego konkurencyjność względem połączeń autobusowych. Ponadto bardzo niska rentowność na poziomie 5% – 6 % z punktu widzenia ekonomii nie pozwala na dalsze prowadzenie działalności przewozowej i pogłębianie deficytu spółki. Podniesienie średniej prędkości do 40 km/h spowoduje, że podróż z Suchej Beskidzkiej do Żywca będzie trwała ok. 50 min. i wtedy będzie można konkurować z przewoźnikami drogowymi. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych na modernizację torowiska i pozostałej infrastruktury.
Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PLK Włodzimierz Żmuda stwierdził, że sama modernizacja linii nie gwarantuje, że pociągi na tej linii nagle będą pełne pasażerów. Przedsięwzięcie należy potraktować kompleksowo, tzn. jasno określić ile par pociągów będzie kursowało (minimum to 4 - 5 par na dobę) oraz czy w budżetach województw małopolskiego i śląskiego będą środki na dofinansowanie przewozów. Istotnym czynnikiem jest też właściwe skoordynowanie rozkładów jazdy, tak aby po wyjściu z pociągu nie było problemu z dalszym przemieszczaniem się podróżnych innymi środkami transportu. PKP PLK skierowały pismo do marszałków województw małopolskiego i śląskiego w sprawie ujęcia w programach regionalnych przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej projektu rewitalizacji linii kolejowej Sucha B. - Żywiec i zabezpieczenia na ten cel środków finansowych. PKP PLK chcą, aby zainteresowane samorządy porozumiały się i pomogły sfinansować studium wykonalności modernizacji linii Sucha B. - Żywiec.
Podczas dyskusji starosta suski Tadeusz Gancarz wyraził zaniepokojenie brakiem przewozów towarowych, przy istniejących i dobrze utrzymanych bocznicach kolejowych. Starosta powiedział, że przedsiębiorcy z regionu chętnie korzystaliby z alternatywy przewożenia towarów koleją, gdyby istniały ku temu sprzyjające warunki. W podobnym tonie wypowiadał się wicestarosta suski Jan Woźny, podkreślając brak dobrych rozwiązań umożliwiających przedsiębiorcom sprawne korzystanie z towarowego transportu kolejowego. Wicestarosta zaznaczył także negatywny skutek likwidacji stacji przeładunkowych. W wyniku tego działania tysiące ton surowców skalnych jak i drewna są przywożone i wywożone z terenu powiatu suskiego transportem drogowym.
Swoje poparcie dla wszelkich inicjatyw i działań podejmowanych na rzecz rewitalizacji linii kolejowej Sucha B. - Żywiec zadeklarowała posłanka ziemi żywieckiej Małgorzata Pępek, która zapowiedziała interwencję u marszałka województwa śląskiego w sprawie wsparcia finansowego procesu rewitalizacji linii oraz zabezpieczania środków na dofinansowanie przewozów po ich przywróceniu.