Zawód maszynisty na ziemiach polskich istnieje od 175 lat. Sto lat temu powstał pierwszy związek zawodowy maszynistów. Przypadający w tym roku jubileusz był inspiracją, aby rok 2019 ogłosić Rokiem Maszynisty – podaje Urząd Transportu Kolejowego.
Jak podaje UTK, za pierwszego maszynistę na ziemiach polskich uznaje się Leona Miastowskiego, który w 1844 roku poprowadził parowóz Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. 75 lat później rozpoczął swoją działalność Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce. Od początków swojej działalności Związek dbał o podnoszenie wiedzy fachowej członków. Regularnie wydawał czasopisma „Maszynista” i „Technika parowozowa” oraz okolicznościowe publikacje fachowe. Wydawnictwa tego rodzaju miały kluczowe znaczenie dla rozwoju i bezpieczeństwa kolei.
W poniedziałek w Warszawie rozpoczęły się uroczystości związane z jubileuszem. Uczestnicy obchodów złożyli wieńce na Grobie Nieznanego Żołnierza i przed pomnikiem marszałka Józefa Piłsudskiego, a następnie przemaszerowali do bazyliki archikatedralnej, gdzie odprawiono uroczystą mszę św. pod przewodnictwem ks. kard. Kazimierza Nycza, metropolity warszawskiego.
W czasie uroczystej gali z okazji jubileusz 100-lecia w Teatrze Polskim dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyraził uznanie dla wszystkich maszynistów za ich trudną i odpowiedzialną pracę. – Stajecie Państwo w obronie praw pracowniczych maszynistów, jak również w obronie polskiej kolei i jej pracowników. Związek ma w swoich szeregach przedstawicieli wielopokoleniowych rodzin kultywujących tradycje kolejarskie, co niewątpliwie wpływa na wartość tej organizacji – powiedział I. Góra.
Prezes UTK podziękował również maszynistom za zaangażowanie w budowanie bezpieczeństwa na kolei. Przypomniał, że prowadzenie pociągu wymaga wyjątkowego skupienia uwagi, a specyfika i charakter pracy maszynisty to także konieczność stałej współpracy z pracownikami zatrudnionymi na wszystkich innych stanowiskach kolejowych. – Potrzebne są do tego nie tylko odpowiednie predyspozycje, ale też dyscyplina i zaangażowanie oraz ciągłe doskonalenie umiejętności. Wiemy, że w czasie każdej służby maszynista odpowiada za życie i zdrowie pasażerów, ale też kolegów i swoje – przypomniał Ignacy Góra.
Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2031 r. na kolei powinno być zatrudnionych około 22 tys. maszynistów. Biorąc pod uwagę odejścia z zawodu z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego czy przyczyn zdrowotnych oraz wzrost pracy przewozowej, oznacza to konieczność zatrudnienia w 12-letnim okresie około 16 tys. nowych pracowników. Te liczby pokazują, jak ogromne są i będą potrzeby rynku jeśli chodzi o zatrudnianie osób prowadzących pociągi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.