Naśladując zachodnie wzorce polskie miasta zaczęły postrzegać koleje pasażerskie jako środek transportu, którego układ linii tworzy kręgosłup komunikacyjny, obejmujący jego największe dzielnice oraz stanowiące tzw. "obszar ciążenia" – tereny podmiejskie. Szczecin od kilku lat również planuje budowę sieci miejskiej kolejki metropolitalnej z prawdziwego zdarzenia, zaś kilka dni temu uzyskał pozytywną decyzję odnośnie dofinansowania studium wykonalności związanego z tym projektu. Stopniowo wyłania się więc szansa na realizację niezwykle ważnej dla rozwoju regionu zachodnio-pomorskiego inwestycji infrastrukturalnej.
Idea powstania systemu kolei miejskiej w Szczecinie po raz pierwszy pojawiła się na przełomie lat 60. i 70. minionego stulecia. Jej powstanie stanowiło wówczas odpowiedź na rosnący popyt na publiczne usługi transportu zbiorowego, wynikający z dynamicznego rozwoju przemysłowego miasta, jak i obszaru położonego wokół niego. Koncepcja z przed niemal 50 lat zakładała wykorzystanie istniejącej na terenie miasta sieci kolejowej oraz wybudowanie nowych łączników, w tym także kilkukilometrowego tunelu w centrum miasta.
Według aktualnej koncepcji, autorstwa specjalistów ze szczecińskich uczelni, SKM utworzona zostanie na terenie gmin wchodzących w skład Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Opierając się na dostępnych dokumentach należy wymienić najważniejsze założenia projektu tj.:
-
sieć Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie pięć powiatów;
-
siatkę pociągów Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej stanowić będą także pociągi regionalne kursujące na sieci komunikacyjnej wychodzącą poza obszar obszaru metropolitalnego;
-
organizatorem przewozów powinno być województwo zachodniopomorskie.
Aby uruchomić pasażerskie przewozy pod szyldem Kolei Metropolitalnej w rejonie Szczecina, niezbędne będzie przeprowadzenie szerokiego zakresu prac modernizacyjnych, jak również budowa nowych elementów infrastruktury liniowo-punktowej. Wśród głównych zadań przewidzianych do realizacji wymieniane są:
-
budowa łącznicy na osiedle w Policach;
-
modernizacja drugiego toru na odcinku od Polic do dworca Niebuszewo;
-
modernizacja torowiska od Niebuszewa do Turzyna;
-
modernizacja istniejącego toru oraz dobudowa drugiego toru od Turzyna do Dworca Głównego;
-
budowa węzła komunikacyjnego w sąsiedztwie dworca Szczecin Niebuszewo
-
przebudowa stacji Szczecin Zdroje (w tym: wybudowanie węzła integracyjnego pomiędzy SKM, Szczecińskim Szybkim Tramwajem i komunikacją autobusową);
-
budowa przystanku przy SPNT (w tym: wykonanie węzła przesiadkowego pomiędzy SKM a komunikacją tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Arkońską i Niemierzyńską);
-
budowa przystanku przy cmentarzu centralnym (w tym: stworzenie węzła przesiadkowego pomiędzy SKM a komunikacją tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Ku Słońcu);
-
przebudowa pozostałych (istniejących już) przystanków.
Ponadto przewiduje się budowę zintegrowanych wielogałęziowo węzłów komunikacyjnych w Stargardzie Szczecińskim, Szczecinie Dąbiu, a także budowę parkingów typu Park&Ride i Bike&Ride. Zakończenie wszelkich prac, prowadzących do finalnego uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej na całej sieci planowane jest – według opracowanej przez Józefa Jastrzębskiego, Macieja Sochanowskiego oraz Krystiana Pietrzaka koncepcji – na rok 2019 bądź 2020.
Więcj na portalu Transport-Publiczny.pl