Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Studium dla SKM Szczecin szansą na realizację kluczowego projektu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Lange, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Studium dla SKM Szczecin szansą na realizację kluczowego projektu
Naśladując zachodnie wzorce polskie miasta zaczęły postrzegać koleje pasażerskie jako środek transportu, którego układ linii tworzy kręgosłup komunikacyjny, obejmujący jego największe dzielnice oraz stanowiące tzw. "obszar ciążenia" – tereny podmiejskie. Szczecin od kilku lat również planuje budowę sieci miejskiej kolejki metropolitalnej z prawdziwego zdarzenia, zaś kilka dni temu uzyskał pozytywną decyzję odnośnie dofinansowania studium wykonalności związanego z tym projektu. Stopniowo wyłania się więc szansa na realizację niezwykle ważnej dla rozwoju regionu zachodnio-pomorskiego inwestycji infrastrukturalnej.

Idea powstania systemu kolei miejskiej w Szczecinie po raz pierwszy pojawiła się na przełomie lat 60. i 70. minionego stulecia. Jej powstanie stanowiło wówczas odpowiedź na rosnący popyt na publiczne usługi transportu zbiorowego, wynikający z dynamicznego rozwoju przemysłowego miasta, jak i obszaru położonego wokół niego. Koncepcja z przed niemal 50 lat zakładała wykorzystanie istniejącej na terenie miasta sieci kolejowej oraz wybudowanie nowych łączników, w tym także kilkukilometrowego tunelu w centrum miasta.

Według aktualnej koncepcji, autorstwa specjalistów ze szczecińskich uczelni, SKM utworzona zostanie na terenie gmin wchodzących w skład Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Opierając się na dostępnych dokumentach należy wymienić najważniejsze założenia projektu tj.:

  • sieć Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie pięć powiatów;
  • siatkę pociągów Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej stanowić będą także pociągi regionalne kursujące na sieci komunikacyjnej wychodzącą poza obszar obszaru metropolitalnego;
  • organizatorem przewozów powinno być województwo zachodniopomorskie.

Aby uruchomić pasażerskie przewozy pod szyldem Kolei Metropolitalnej w rejonie Szczecina, niezbędne będzie przeprowadzenie szerokiego zakresu prac modernizacyjnych, jak również budowa nowych elementów infrastruktury liniowo-punktowej. Wśród głównych zadań przewidzianych do realizacji wymieniane są:

  • budowa łącznicy na osiedle w Policach;
  • modernizacja drugiego toru na odcinku od Polic do dworca Niebuszewo;
  • modernizacja torowiska od Niebuszewa do Turzyna;
  • modernizacja istniejącego toru oraz dobudowa drugiego toru od Turzyna do Dworca Głównego;
  • budowa węzła komunikacyjnego w sąsiedztwie dworca Szczecin Niebuszewo
  • przebudowa stacji Szczecin Zdroje (w tym: wybudowanie węzła integracyjnego pomiędzy SKM, Szczecińskim Szybkim Tramwajem i komunikacją autobusową);
  • budowa przystanku przy SPNT (w tym: wykonanie węzła przesiadkowego pomiędzy SKM a komunikacją tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Arkońską i Niemierzyńską);
  • budowa przystanku przy cmentarzu centralnym (w tym: stworzenie węzła przesiadkowego pomiędzy SKM a komunikacją tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Ku Słońcu);
  • przebudowa pozostałych (istniejących już) przystanków.

Ponadto przewiduje się budowę zintegrowanych wielogałęziowo węzłów komunikacyjnych w Stargardzie Szczecińskim, Szczecinie Dąbiu, a także budowę parkingów typu Park&Ride i Bike&Ride. Zakończenie wszelkich prac, prowadzących do finalnego uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej na całej sieci planowane jest – według opracowanej przez Józefa Jastrzębskiego, Macieja Sochanowskiego oraz Krystiana Pietrzaka  koncepcji – na rok 2019 bądź 2020.

Więcj na portalu Transport-Publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5