- To ważny projekt transportowy. Mamy wstępny pomysł na jego finansowanie. Mam nadzieję, że wreszcie uda się go zrealizować - tak o budowie linii kolejowej łączącej Modlin z Płockiem mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W przygotowanym i przyjętym jeszcze przez poprzedni rząd Krajowym Programie Kolejowym projekt budowy linii kolejowej łączącej Modlin z Płockiem znalazł się na liście rezerwowej. Jest to wyjątek w skali całego programu, zakładający budowę zupełnie nowej linii, ponieważ miażdżąca część KPK dotyczy modernizacji istniejącej infrastruktury. Jaki będzie jednak dalszy los tego projektu - nie wiadomo, ponieważ rząd Beaty Szydło już zapowiedział aktualizację Krajowego Programu Kolejowego.
Będzie weryfikacja
- Konieczne okazać się może uzupełnienie KPK o zadania, które nie zostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE. Rewizja dokumentu wynika również z potrzeby dostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno pod względem sposobu zarządzania nią, jak i finansowania. Na obecnym etapie prac resort prowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej – informowała "Rynek Kolejowy" pod koniec stycznia Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Jest pomysł na pieniądze
Marszałek województwa Adam Struzik ma jednak nadzieję, że projekt w końcu uda się zrealizować. - Trudno mi powiedzieć, czy uda się to zrobić w bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - zauważa. - Warto jednak pamiętać, że choć obecna perspektywa finansowa trwa do roku 2020, to jej rozliczanie będzie możliwe do roku 2022. Czasu jest więc jeszcze sporo - zaznacza. - Jedno jest pewne. Pieniędzy na budowę linii kolejowej do Płocka będziemy szukać poza środkami krajowymi. W grę też nie wchodzi raczej Regionalny Program Operacyjny województwa - podkreśla marszałek województwa.
Adam Struzik uważa, że środki na realizację tego projektu można byłoby oprzeć o tzw. fundusz Junckera. Fundamentem tego instrumentu jest Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych. W puli funduszu ma znaleźć się 21 mld euro. 5 mld zapewni Europejski Bank Inwestycyjny, a pozostałe 16 mld euro będzie pochodzić bezpośrednio z unijnego budżetu. Polska na projekty realizowane w ramach funduszu chce przeznaczyć 8 mld euro. Mają one być realizowane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Unijne deklaracje mówią o możliwości zgłaszania do funduszu projektów transportowych.
Linia kolejowa łącząca Modlin z Płockiem zapewniłaby mieszkańcom subregionu sprawny i szybki dojazd do międzynarodowego portu lotniczego oraz do stolicy. Przypomnijmy, że w październiku 2011 roku firma IDOM opracowała wstępne studium wykonalności dla projektu połączenia Modlina z Płockiem. W dokumencie zaproponowanych zostało kilka wariantów. Za optymalną uznano budowę linii jednotorowej o prędkości maksymalnej 160 km/h, przystosowanej do ruchu pasażerskiego i towarowego. Całkowity koszt najtańszego wariantu budowy oszacowano na 1,6 mld zł brutto (ceny z 2011 roku).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.