Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Struk: Newagowi udało się dostarczyć Impulsy dla Pomorza na czas

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
07-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na Pomorzu są pierwsze cztery Impulsy 2, które rozpoczęły już kursowanie z pasażerami. Regionalne pojazdy kursują w ruchu typowo aglomeracyjnym na linii SKM Trójmiasto. To zupełnie nowa jakość w przewozach na tej trasie.

Chociaż wielu dziennikarzy zgromadziło się w Gdańsku wyłącznie po to, by porozmawiać z prezesem Newagu o ostatniej aferze hakerskiej, najpierw musieli wysłuchać wypowiedzi pomorskiego marszałka Mieczysława Struka, który pochwalił Newag.

– Dziękuję panu prezesowi Konieczkowi, że dotrzymał słowa i w rekordowym czasie dostarczył nam osiem pojazdów na Pomorze. Do końca roku wszystkie będą kursowały z pasażerami na linii SKM – powiedział. Dlaczego to takie istotne? Bo warunek dostaw z końcem 2023 roku był konieczny, aby uzyskać dofinansowanie unijne. Newag dokonał niemal niemożliwego – bo umowa na budowę pojazdów zawarta została w marcu, a dostawy kończą się teraz. Czegoś podobnego w Polsce nie dokonał nikt.

Długa walka o pociągi dla SKM

Historia zamówienia złożonego w Newagu jest bardzo zawiła. Zaczyna się w 2018 roku od zdobycia unijnego dofinansowania na zakup zespołów trakcyjnych dla SKM. Operator, starając się o unijne pieniądze, przygotował bardzo dobry projekt, który bardzo szybko został zatwierdzony przez Komisję Europejską. Rozmaite przyczyny (m.in. pandemia i stosunkowo krótki kontrakt z Pomorskiem, wpływający na możliwości kredytowe) nie pozwoliły go wówczas realizować.

Aby ocalić dofinansowanie, w porozumieniu z CUPT, w marcu 2023 województwo pomorskie porozumiało się z SKM i w sprawie wspólnej realizacji projektu. W porozumieniu z SKM dofinansowano też zakup dwóch Impulsów, które od kilku lat są już na torach, doposażono też bazę w Gdyni Cisowej w nowoczesne urządzenia do obsługi nowych pojazdów. Zgodnie z zawartym porozumieniem, właścicielem pojazdów przez okres trwania projektu (5 lat) będzie samorząd województwa pomorskiego i będą one kursować na linii SKM. Wartość projektu to 240 mln zł. z czego 64% (ok. 154 mln) to dofinansowanie unijne. 

W praktyce kupiono jednak pojazdy regionalne, które będą kursować na linii SKM niejako w zastępstwie za składy aglomeracyjne. 20 dedykowanych SKM zacznie kursować dopiero w 2025 i będą one lepiej przygotowane do jazdy w charakterze pociągów aglomeracyjnych.

"Początek kolejowej rewolucji na Pomorzu"

– To początek kolejowej rewolucji na Pomorzu. Jeśli uruchomione zostaną środki z KPO, mamy nadzieję na łącznie 45 nowoczesnych Impulsów z terminem dostaw do końca 2026 roku. Cały kontrakt wart będzie wówczas 1,3 miliarda złotych. Dotąd region nie inwestował takich pieniędzy w tabor kolejowy. Jestem bardzo wdzięczny radnym sejmiku, że zgodzili się na ten wielki projekt, dzięki któremu skończymy ze starym taborem na Pomorzu – dodał Struk.

– Jestem bardzo szczęśliwy, że projekt, dzięki szerokiej współpracy z urzędem marszałkowskim, CUPT i producentem, udało się doprowadzić do szczęśliwego końca. Około 20 grudnia wszystkie osiem pojazdów będą wozić pasażerów – powiedział Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, odniósł się na początku do właśnie zrealizowanego z sukcesem kontraktu.

– Gratuluję mocno zarówno samorządowi Pomorza jak i SKM. Istniało zagrożenie, że ponad 200 milionów złotych dofinansowania trzeba będzie zwrócić, ale elastyczne podejście operatora, SKM i CUPT pozwoliło nam dzisiaj cieszyć się nowoczesnymi pojazdami wyprodukowanymi przez Newag – powiedział Zbigniew Konieczek i dodał, że z początkiem roku rozpoczną się także dostawy zamówionych przez Pomorze hybrydowych zespołów trakcyjnych. Później odniósł się do „afery hakerskiej”.

Więcej o samych pociągach napiszemy wkrótce.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Burza w Sejmie wokół awarii Impulsów Newagu

Tabor i technika

Burza w Sejmie wokół awarii Impulsów Newagu

Jakub Madrjas 17 stycznia 2024

Newag: Homologacja Griffinów 200 za granicą w 2026 roku

Tabor i technika

Newag: Rezygnacja z push-pulli przez Intercity nie jest dobrą informacją

Tabor i technika

Zobacz również:

Nowe, regionalne pociągi w SKM Trójmiasto [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe, regionalne pociągi w SKM Trójmiasto [zdjęcia]

Michał Szymajda 07 grudnia 2023

Nowe Impulsy 2 na testach w SKM Trójmiasto. Kiedy zabiorą pasażerów?

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Burza w Sejmie wokół awarii Impulsów Newagu

Tabor i technika

Burza w Sejmie wokół awarii Impulsów Newagu

Jakub Madrjas 17 stycznia 2024

Newag: Homologacja Griffinów 200 za granicą w 2026 roku

Tabor i technika

Newag: Rezygnacja z push-pulli przez Intercity nie jest dobrą informacją

Tabor i technika

Zobacz również:

Nowe, regionalne pociągi w SKM Trójmiasto [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe, regionalne pociągi w SKM Trójmiasto [zdjęcia]

Michał Szymajda 07 grudnia 2023

Nowe Impulsy 2 na testach w SKM Trójmiasto. Kiedy zabiorą pasażerów?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5