Pomorskie ogłosiło dziś podpisanie umowy z Newagiem na realizację pełnej opcji zakupowej w dużym przetargu na tabor. Region kupi łącznie 31 ezetów do obsługi Trójmiasta i regionu. Taborowy zastrzyk przyda się zwłaszcza eskaemce, która niemal nie ma nowoczesnych pojazdów.
Dokument uruchamiający opcję został podpisany 27 marca 2023 r. Została również podpisana umowa pomiędzy samorządem województwa pomorskiego a PKP SKM w Trójmieście dotycząca współpracy w zakupie 10 nowych EZT przeznaczonych do obsługi przewozów aglomeracyjnych. Dokumenty zostały podpisane podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego. Aby umożliwić zakup pociągów radni województwa przegłosowali uchwałę zmieniającą budżet oraz Wieloletnią Prognozę Finansową.
– Uruchomiliśmy dziś pełną opcję zakupu na łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – 11 z nich to tabor regionalny, 20 sztuk będzie służyć do obsługi aglomeracji. 8 z nich (z pociągów regionalnych – dop. red.) wjedzie na pomorskie tory jeszcze w tym roku. Oznacza to między innymi, że najpóźniej od lipca 2026 roku, przewozy SKM będą w całości obsługiwane nowym lub zmodernizowanym taborem – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Pierwsze dwa regionalne Impulsy 2 pomorskie
zamówiło w sierpniu 2022, w grudniu zdecydowano o domówieniu trzeciego. Teraz wiemy, że na Pomorzu będzie 31 nowoczesnych pojazdów.
Największy zakup taboru w historii Pomorza
– To historyczny moment, także dla budżetu województwa. Tak ogromnego zakupu samorząd województwa pomorskiego jeszcze nie dokonywał. Całkowita wartość projektu to 1 miliard 113 milionów 27 tysięcy złotych (w tym ze środków UE: 690 768 000 zł, ze środków Pomorza: 422 259 000 zł) – dodał Struk. Zakup będzie możliwy dzięki porozumieniu podpisanemu z SKM Trójmiasto. Pozwoli ono samorządowi województwa pomorskiego wykorzystać aktywne środki z POIiŚ, które wcześniej zdobył przewoźnik – SKM Trójmiasto, jednak nie zgromadził odpo-wiedniej wielkości wkładu własnego na zakup.
Produkcja pierwszych składów regionalnych w Newagu ma już miejsce. W tym wypadku zdecydowano się na zakup czteroczłonowych składów regionalnych. Ciekawostką jest to, że w skrajnych członach będzie tylko jedno wejście, w dwóch środkowych – cztery. Tam też pojawi się tzn. przestrzeń wielofunkcyjna, z miejscami na rowery, większą toaletą, przestrzenią do przewozu większeg o bagażu czy wózka.
Dużo ciekawsze będą pojazdy dla SKM Trójmiasto, które będą użyczone operatorowi. To w zasadzie całkiem nowe pojazdy, z podłoga na wysokość 960 mm. Ten argument sprawi, że będą mogły być wykorzystywane wyłącznie na odcinku Wejherowo – Gdańsk Śródmieście. Ze względu na wysokość podłogi, w pojeździe będzie prawdopodobnie całkowicie płaska podłoga. Człony będą dłuższe (będzie ich trzy) i oparte na swoich własnych wózkach (nie będzie wózków Jacobsa, wspólnych dla członów). Największą i najbardziej oczekiwaną nowością będzie zaś to, że każdy z nich będzie mieć 3 pary dwuskrzydłowych drzwi na stronę pojazdu. To warunek ko-nieczny, by skrócić postój na stacjach. Wnętrza nowych „eskaemek” mają uwzględniać dużą wymianę pasażerską.
SKM doczeka się prawdziwie miejskich pojazdów
- Jak zatem będą wyglądać nowe składy na pomorskich torach? Pociągi regionalne będą mogły pomieścić ok. 440 pasażerów, w tym, 140 na miejscach siedzących. Będzie w nich zamontowanych 16 stojaków rowerowych. Z kolei tabor przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego będzie budowany z myślą o linii 250. Wyróżniać się będzie większą liczbą par drzwi (trzy za-miast dwóch na człon). Dzięki temu wymiana podróżnych na stacjach bę-dzie dużo sprawniejsza. Taki skład pomieści około 500 osób. Także w aglomeracyjnych składach zainstalowane będą stojaki rowerowe. Wszyst-kie zakupione składy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Na pokładzie będą zainstalowane wyświetlacze z pełną informacją dla pasaże-rów. Składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – czytamy w informacji od regionu.
Koniec EN57? Wcale nie
W tym roku ma być gotowych 8 pierwszych Impulsów 2 w wersji regionalnej. Region chce je tymczasowo umieścić na linii SKM, chociaż wysokość ich podłogi będzie niższa niż peronów na linii, problematyczne będą też pojedyncze drzwi w pierwszym i ostatnim członie. Pojazdy miałyby jeździć z Wejherowa do Gdańska jednak wyłącznie na czas dostaw aglomeracyjnych ezetów, z równą podłogą i dużą liczbą drzwi. Po zbudowaniu pierwszego egzemplarza trzeba będzie je od nowa homologować. Dostawy tych pojazdów będą trwać w 2025 i 2026 roku.
Region chwali się, że po dostawach PKP SKM w 2026 roku nie będzie już mieć najstarszych, archaicznych EN57 i EN71 bez modernizacji. Naszym zdaniem w taborze wciąż pozostanie ich kilka, a do tego przewoźnika wciąż będzie używać zmodernizowanych przed 10 laty EN57, które coraz mocniej się starzeją. Także w pomorskim Polregio (otrzyma do dyspozycji łącznie 11 nowych regionalnych Impulsów 2) w ruchu pozostaną jeszcze pojedyncze jednostki bez modernizacji.
Będą jeszcze hybrydyTo nie jedyne zakupy Pomorza. Przypomnijmy, że niedawno region rozpisał przetarg na dostawę
czterech nowych dwutrakcyjnych pojazdów. Tutaj też faworytem przetargu jest Newag.
Łącznie, do 2026 roku Pomorskie kupi więc rekordową liczbę 35 zupełnie nowych jednostek trakcyjnych!