Dziś (27 stycznia 2020 r.) w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały łącznie cztery umowy na modernizację linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. To ostatnie duże kontrakty na realizację projektu.
PKP Polskie Linie Kolejowe w informacji z podpisania umów nie podały nazw wykonawców. Są to kolejno: Strabag na prace odcinku Dobiegniew – Słonice (kwota 429.185.841,00 zł netto), AŻD Praha na sterowanie ruchem na odcinku Wronki – Słonice (LCS Poznań i LCS Stargard) (202 mln zł netto) – podpisane w Szczecinie oraz Strabag na odcinku Wronki – Krzyż (bez stacji Krzyż; 398.167.601,07 zł netto) i Porr na odcinku Krzyż – Dobiegniew (374.803.512,39 zł netto). Oznacza to podpisanie kompletu umów na
modernizację linii E59 Poznań – Szczecin (bez stacji Krzyż, której nie ma w projekcie).
Jak podaje PLK, zakończenie inwestycji dofinansowywanej z mechanizmu CEF planowane jest w 2022 roku. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160 km/h. W ramach prac na odcinku Wronki – Słonice PLK zmodernizują 10 stacji i przystanków i ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej.
Na E59 trwają już prace na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Pociągi jeżdżą już nowym torem na ok. 30 km odcinku z Poznania do Kiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł. Tory układane są na pozostałych szlakach, m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już w rozkładzie jazdy.
Strabag zbuduje 15 mostówJak informuje Strabag, w Poznaniu podpisany został kontrakt na odcinek Wronki – Krzyż. Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę linii dwutorowej o długości 28,37 km. Umowa opiewa na kwotę 489,7 mln zł. W ramach zadania zmodernizowane zostaną dwie stacje kolejowe w miejscowościach Miały i Drawski Młyn. Zakres prac obejmuje: roboty torowe – w tym budowę 30 rozjazdów, roboty pomiarowe, roboty sieci trakcyjnej, roboty drogowe, budowę obiektów inżynieryjnych wraz z budową nowych peronów, a także prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu.
W Szczecinie odbyła się uroczystość podpisania umowy na realizację odcinka Dobiegniew – Słonice na kwotę 527,9 mln zł. Zadanie polega na modernizacji 22,86 km linii dwutorowej wraz przebudową trzech stacji: Dobiegniew, Bierzwnik, Słonice. Także na tym odcinku Strabag wykona: roboty torowe i przebuduje sieć trakcyjną, przeprowadzi modernizację 41 rozjazdów, zbuduje nowe obiekty inżynieryjne, zrealizuje prace drogowe, wykona nowe perony i obiekty kubaturowe, a także prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu.
Na obydwu zadaniach powstanie łącznie 15 nowych mostów, 3 wiadukty, 1 przejście podziemne oraz zmodernizowanych zostanie 16 przejazdów kolejowych.
Modernizacja strategicznej linii E59 ma na celu skrócenie czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem, a tym samym poprawę dostępu do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji obydwu odcinków linii E59 nastąpi zwiększenie prędkości poruszających się nią pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h. We wrześniu ostatnią
aukcję elektroniczną (w przetargu na modernizację odcinka Krzyż – Dobiegniew bez stacji Krzyż) wygrał Porr. Z kolei w październiku
Trakcja PRKiI podpisała wartą 398,3 mln zł umowę na przebudowę układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59 na odcinku Choszczno - Stargard.
Rozbudowa linii E59 to kolejna inwestycja realizowana przez tego wykonawcę w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Strabag przypomina, że jest generalnym wykonawcą rozbudowy 20 km odcinka linii średnicowej E30 w Krakowie, jako konsorcjant uczestniczy w modernizacji 63 km odcinka korytarza E20 Warszawa – Poznań na odcinku Kutno – Barłogi. W roku 2019 firma zrealizowała wraz z partnerami prace na ponad 60 km odcinku linii Żory – Chybie – Nędza na Górnym Śląsku, a także wybudowała nowy przystanek PKP Warszawa Powązki i prace związane z przebudową linii obwodowej nr 20 w Warszawie wraz z nowymi obiektami mostowymi w centrum miasta. Jest również liderem konsorcjum wykonującego linię kolejową nr 8 z Warszawy do Radomia na odcinku Czachówek- Warka.