Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Stora Enso: Budowę bocznicy w Murowie wstrzymała sytuacja gospodarcza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
11-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Stora Enso: Budowę bocznicy w Murowie wstrzymała sytuacja gospodarcza
fot. Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 4.0, commons.wikimedia.orgZlikwidowana Stacja kolejowa w Murowie, 2021 r.
Firma, która partycypowała w kosztach przywrócenia przejezdności linii kolejowej Jełowa – Murów, nie wybudowała bocznicy niezbędnej do obsługi jej zakładów. Zapewnia jednak, że nie porzuciła koncepcji zastąpienia transportu drogowego kolejowym, odkładając jedynie jej realizację w czasie. Póki co wyremontowany odcinek pozostaje niewykorzystany.

Kilka lat temu PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowały fragment linii kolejowej nr 301 pomiędzy Jełową a Murowem. W założeniach odcinek miał być wykorzystany do obsługi tartaku w Murowie należącego do koncernu Stora Enso. Zakres przeprowadzonych robót praktycznie uniemożliwia uruchomienie tam przewozów o innym charakterze, np. pasażerskich. Składy towarowe dotychczas nie ruszyły, więc pomimo zrealizowania robót infrastruktura pozostaje niewykorzystana.

Jest linia, brakuje bocznicy

– Nie korzystamy z transportu kolejowego, ponieważ na chwilę obecną nie posiadamy bocznicy – tłumaczy Marcin Bednarski ze spółki Stora Enso Wood Products. Dodaje, że firma nie zarzuciła całkowicie planów jej budowy, a jedynie wstrzymała póki co prace z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą i wysokie koszty inwestycji. Nie podaje przy tym żadnej choćby orientacyjnej daty możliwego przystąpienia do dalszych działań.

Zwraca on także uwagę, że remont odcinka linii 301 Jełowa – Murów został przeprowadzony tak, że użyteczność połączenia jest ograniczona. – Brak odpowiedniej infrastruktury w Jełowej umożliwia korzystanie z odcinka do Murowa wyłącznie w porze nocnej przy braku ruchu na trasie Opole – Kluczbork – stwierdza. Przyznaje też, że transport samochodowy, z którego wciąż korzysta tartak, jest uciążliwy dla mieszkańców, a dla samego zakładu oznacza duże wyzwanie logistyczne i organizacyjne.

Tartak chciałby wsparcia publicznego

– Niemniej jednak, biorąc pod uwagę koszty, a także stopień skomplikowania procesu uzgodnień technicznych i formalnych dla tej inwestycji, przedsiębiorstwo Stora Enso Wood Products obecnie wstrzymuje się z decyzją dotyczącą rozpoczęcia budowy bocznicy. Dodatkowo należy podkreślić, że inwestycja częściowo znajdowałaby się poza terenem zakładu i w przyszłości nie będzie własnością przedsiębiorstwa – usłyszeliśmy od jego przedstawiciela. Postuluje on więc przynajmniej częściowe finansowanie robót ze środków publicznych.

Jak wynika z komunikatów PKP PLK z 2021 r., odtworzenie przejezdności fragmentu linii nr 301 kosztowało ok. 6 mln zł. – Firma Stora Enso Wood Products partycypowała finansowo w pracach – powiedział nam Marcin Bednarski. Roboty na ok. 10-kilometrowym odcinku zakończyły się w 2017 r. Od tamtego czasu trasą przejechały tylko nieliczne pociągi o charakterze turystycznym.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Infrastruktura

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Kasper Fiszer 28 grudnia 2024

PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Infrastruktura

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Kasper Fiszer 28 grudnia 2024

PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5