PKP PLK ogłosiły wart ok. 100 mln złotych przetarg na rewitalizację linii nr 151 na odcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. To kolejna inwestycja kolejarzy w poprawę infrastruktury na Górnym Śląsku.
Przetarg ogłoszony w ramach projektu inwestycyjnego „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica Państwa)" obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych na linii kolejowej nr 151 na odcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Prace obejmą nawierzchnię kolejową, podtorze, obiekty inżynieryjne, skrzyżowania w poziomie szyn, obiekty obsługi podróżnych, sterowanie ruchem kolejowym, sieć trakcyjną i elektroenergetykę nietrakcyjną.
W ramach prac przewidziano m.in. przebudowę nawierzchni kolejowej w torze nr 1 i 2 na szlaku Krzyżanowice – Racibórz oraz w torze nr 1 na odcinku Nędza – Bierawa; przebudowę peronów jednokrawędziowych oraz przebudowę sieci trakcyjnej w stacji Dziergowice i p.o. Tworków oraz na szlaku Krzyżanowice – Racibórz. Efektem wszystkich prac ma być uzyskanie dozwolonej prędkości pociągów pasażerskich co najmniej 120 km/h i co najmniej 100 km/h dla towarowych, a także usunięcie wszystkich ograniczeń prędkości.
PLK przewiduje wydanie ponad 28 mln złotych na prace w tym roku oraz 51 mln złotych w przyszłym roku. Wraz zamówieniami uzupełniającymi i dodatkowymi szacowana wartość umowy to 94,2 mln złotych. Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (waga: 90%) oraz terminu realizacji etapu czwartego prac (waga 10 %). Oferty powinniśmy poznać w pierwszej połowie kwietnia.
Śląsk zyskuje coraz lepszą infrastrukturęPKP PLK podkreśla, że jednym z głównych celów
Krajowego Programu Kolejowego w zakresie środków POIiŚ na lata 2014-2020 jest zwiększenie możliwości przewozów towarowych. Dzięki planowanym inwestycjom poprawi się znacząco stan infrastruktury, co przekłada się na wzrost efektywności transportu kolejowego jako ekologicznego i konkurencyjnego środka komunikacji. W styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację ważnych linii kolejowych na Śląsku na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. Prace obejmą m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków i 91 obiektów inżynieryjnych.
Pisaliśmy o tym tutaj.
W planach są kolejne umowy. Ponad 300 mln zł brutto przeznaczyły PKP PLK na
przeprowadzenie rewitalizacji linii na ciągu Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Ponad 200 mln złotych będzie kosztować wykonanie prac
na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice. Kilkadziesiąt milionów złotych pochłonie
rewitalizacja linii nr 171 i 661 w Dąbrowie Górniczej.
Przed tygodniem PLK ogłosiła przetarg na
remont dwutorowego odcinka linii 139 między przystankami Bielsko-Biała Lipnik i Wilkowice Bystra. To część wartego 200 milionów złotych projektu pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”. O przetargu
pisaliśmy tutaj. Zaledwie wczoraj PKP PLK
rozpisały przetarg na wykonanie rewitalizacji odcinków linii kolejowej 131 pomiędzy Bytomiem Północ a Radzionkowem oraz Chorzewem Siemkowice a Chociwem Łaskim. To kolejne zadanie, warte prawie 50 milionów złotych.
Jakie zmiany na odcinku Bielsko-Biała – Wilkowice ?Zarządca infrastruktury poinformował właśnie o planowanych efektach prac na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra. Remont obejmie ok. 16 km torów, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną oraz infrastrukturę do obsługi podróżnych. Inwestycja obejmie przebudowę peronów na stacjach: Bielsko-Biała Leszczyny i Wilkowice Bystra oraz na przystankach osobowych: Bielsko-Biała Lipnik i Bielsko-Biała Mikuszowice. Perony będą podwyższone do 76 cm i wyposażone w elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym zapewni nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia oraz czytelne oznakowanie stacji i przystanków osobowych.
Realizacja projektu nawet dwukrotnie zwiększy prędkość pociągów. Składy pojadą do 120 km/h, w miejscach gdzie obecnie jest 50-70 km/h. Do tego 16 rozjazdów zostanie wyposażonych w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Kompleksowo zostanie przebudowana sieć trakcyjna. Prace przewidują także naprawę 29 obiektów inżynieryjnych. To m.in. wiadukty, mosty, przepusty i przejścia pod torami. Na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra przebudowanych zostanie też 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewni wymiana nawierzchni drogowej, a poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji. Przejazdy będą lepiej oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Bezpieczeństwo na linii poprawią także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym