Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", prywatny przewoźnik STK z Wrocławia pozyska na własność od kolei czeskich 34 lokomotywy Skoda serii 181. Maszyny te są już eksploatowane przez spółkę ze stolicy Dolnego Śląska, jeździły w barwach własnych przewoźnika, jak również operatorów z nim współpracujących. - Sprawa jest w toku - potwierdza wiceprezes STK, Cezary Szczepański.
STK jest na etapie pozyskiwania od Czechów 34 lokomotyw wyprodukowanych przez Skodę. Obecnie realizują one przewozy dla samego STK, a także w ramach umów wrocławskiej spółki z innymi przewoźnikami (m.in. Lotos Kolej).
Elektrowozy serii 181 produkowane były od 1960 w zakładach Skody w Pilznie. Do 1961 r. powstało 150 sztuk tych pojazdów. Dwa lata później rozpoczęto produkcję lokomotyw serii 182, które wytwarzano do 1965 r. Łącznie skonstruowano 168 elektrowozów. Oba pojazdy różnią się od siebie bardzo nieznacznie. W Czechosłowacji obsługiwały one ciężkie pociągi towarowe. Po rozpadzie państwa na dwa podmioty, część trafiła do Czech (lokomotywownia w Ostrawie), a reszta na Słowację, gdzie zostały wynajęte prywatnej firmie Lokorail. Podobnie jak w przypadku elektrowozów serii 121, lokomotywy te stały się obiektem zainteresowania przewoźników niezależnych od Grupy PKP, działających na rynku polskim.
STK eksploatuje lokomotywy Skody serii 181, 182, 183, 130, 140 oraz Traxx E483, M62, E6ACT Dragon, Vossloh G6, S200, T448p, SM42, SM30 i SM03.
Podczas zeszłorocznych targów Trako, spółka STK podpisała umowę z ówczesnymi ZNLE Gliwice na zakup 4 lokomotyw E6ACT Dragon. Jedna z lokomotyw jest już przez STK eksploatowana. Jak informuje wiceprezes STK, Cezary Szczepański pozostałe Dragony zostaną przekazane spółce pod koniec tego i na początku 2014 r.