- Rozwój technologii powinien być podporządkowany dwóm aspektom: efektywności energetycznej i niezawodności komponentów. Oczekujemy pojazdów tańszych w eksploatacji, niezawodnych, o długich cyklach utrzymaniowych - uważa na temat rynku lokomotyw Hubert Stępniewicz, prezes zarządy VIS Systems. 27 marca w Warszawie odbędzie się konferencja "Perspektywy Rynku Lokomotyw", organizowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i SITK o. w Łodzi.
Rynek Kolejowy: Producenci ostatnio prezentują nowe lokomotywy hybrydowe lub też wyposażone w kilka silników. Jakie będą pańskim zdaniem kolejne trendy rozwojowe?
Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems: Nacisk na obniżanie kosztów eksploatacji poprzez stosowanie nowych agregatów napędowych, układów rekuperacji energii, zasobników energii będzie coraz większy. Oszczędności w zużyciu paliwa lub energii trakcyjnej w wyniku aplikacji układów hybrydowych czy wielosilnikowych stają się bardziej osiągalne dzięki nowym technologiom. Jednocześnie ceny energii czy paliw rosną, co stymuluje poszukiwania rozwiązań energooszczędnych. Konkurencja pomiędzy przewoźnikami wymusza działania minimalizujące wszystkie kategorie kosztów, w tym eksploatacji pojazdów. Zatem w długoterminowym interesie przewoźników jest użytkowanie lokomotyw zużywających relatywnie mniej energii na wykonanie tej samej pracy przewozowej niż konkurent. Moim oczekiwaniem jest globalny rozwój technologii energooszczędnych. W wymiarze krajowym ich stosowanie może być jeszcze ograniczane przez specyficzne bariery, jak np. w Polsce, gdzie nie ma możliwości rozliczania energii odzyskanej na pojeździe w rachunku globalnym.
Czy polscy przewoźnicy potrzebują nowych lokomotyw? Jaki jest potencjał modernizacyjny posiadanego przez nich taboru? Od czego zależy wybór strategii taborowej danego przewoźnika?
Polskich przewoźników należy podzielić na dwie grupy: pierwszą grupą są operatorzy wyposażeni w tabor Polskich Kolei Państwowych, drugą stanowią przewoźnicy powołani do życia po 2001 roku. W pierwszej grupie uwaga w sposób naturalny, wynikający z posiadania określonych aktywów, skupia się na modernizacji lokomotyw. W drugiej grupie, wraz ze wzrostem udziału w rynku przewozów, wzrasta zainteresowanie dostępnym lokomotywami, w tym nowymi. Skala apetytu ograniczana jest dostępnymi zasobami finansowymi.
Jaka jest przyszłość polskiego rynku lokomotyw? Na rozwój jakich technologii będzie kładziony główny nacisk w nadchodzących latach?
Dynamika zmian rynku lokomotyw jest pochodną zmian na rynkach kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych. Na oba segmenty należy spoglądać rozdzielnie, ponieważ różne czynniki wpływające na wzrost/spadek przewozów i ich rentowność. Rynek przewozów pasażerskich będzie prawdopodobnie generował systematyczny popyt na modernizacje i nowe pojazdy w niedużych wolumenach. Rynek przewozów towarowych jest dużo bardziej zmienny i złożony. Z punktu widzenia podmiotów modernizujących lokomotywy istotną zmianą jest rozwój wewnętrznych kompetencji modernizacyjnych w strukturach głównego przewoźnika towarowego. Pozostali przewoźnicy reprezentują relatywnie nieduży jednostkowy potencjał modernizacyjny. Ich zainteresowanie może dotyczyć nowych pojazdów, jednak w niewielkich wolumenach. W kategorii lokomotyw manewrowych ciekawym jest segment użytkowników przemysłowych. Rozwój technologii powinien być podporządkowany dwóm aspektom: efektywności energetycznej i niezawodności komponentów. Oczekujemy pojazdów tańszych w eksploatacji, niezawodnych, o długich cyklach utrzymaniowych. Myślę, że producenci zagraniczni – tacy jak Bombardier, Siemens - krajowi – Pesa, Newag, ośrodki badawcze i niezależne biura konstrukcyjne, jak np. VIS Systems, już wkrótce przedstawią kolejne rozwiązania w zakresie nowoczesnych konstrukcji pojazdów kolejowych.
Coroczna konferencja "Perspektywy Rynku Lokomotyw" jest jedyną tego typu okazją do dyskusji nad stanem obecnym i przyszłością rynku lokomotyw w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. To interesująca szansa dla regionalnych i międzynarodowych firm na zaprezentowanie ich produktów, planów oraz realizowanych obecnie projektów. W ostatnich latach kolejne edycje konferencji zgromadziły ponad 350 gości, będących przedstawicielami kluczowych podmiotów z polskiego i europejskiego rynku kolejowego, dostarczyły informacje na temat nowych przedsięwzięć, obecnego stanu floty lokomotywowej, problemów związanych z jej utrzymaniem i modernizacją.
Konferencja skierowana jest do menadżerów wyższego i średniego szczebla w przedsiębiorstwach kolejowych, użytkowników taboru, przedstawicieli przewoźników kolejowych, reprezentantów sektora finansowego, towarzystw ubezpieczeniowych, analityków i ekspertów branżowych.
W trakcie konferencji czołowi producenci taboru kolejowego przedstawią bieżące trendy rynkowe, jak również własne plany i zamiary na najbliższe lata oraz projekty nowoczesnych rozwiązań, nad którymi obecnie pracują. Wśród tematów, które będą dyskutowane, znajdą się również kwestie finansowania pozyskania taboru, wymogów bezpieczeństwa czy uregulowań prawnych związanych z TSI.
Więcej na temat zagadnień, które będą omawiane podczas konferencji, uczestnictwa oraz formularz zgłoszeniowy - tutaj.
