Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wyświetlacze na wielu dworcach nie wskazują opóźnień. PKP SA: Zmieniamy to

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wyświetlacze na wielu dworcach nie wskazują opóźnień. PKP SA: Zmieniamy to
fot. Julia Szymańczyk, lic. CC BY-SA 4.0Tablice informacyjne
Na co najmniej kilku dworcach kolejowych tablice elektroniczne nie wskazują informacji o opóźnieniach i innych utrudnieniach w ruchu. Rodzi to pytanie o sens ich eksploatacji, bo zakres wyświetlanych danych nie różni się w żaden sposób od tego, który znaleźć można na wydrukowanych rozkładach papierowych. PKP SA zapewniają jednak, że wkrótce systemy informacji pasażerskiej wszędzie zostaną zdynamizowane.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach nietypowe działanie systemu informacji pasażerskiej w Żaganiu. Tablice elektroniczne nie wskazywały tam bowiem kilka tygodni temu danych dotyczących opóźnień, a jedynie informacje o planowych godzinach przyjazdów i odjazdów pociągów. Ekrany w istocie działały więc w sposób statyczny, a PKP SA zapewniło nas, że prowadzone są działania mające zdynamizować przekazywane informacje.

Różnorodność systemów i urządzeń nie sprzyja jednolitości prezentowanych danych

Jak zwrócili nam wówczas uwagę czytelnicy, problem ten występuje jednak także w co najmniej kilku innych miastach w kraju: w Pile, Pruszkowie, Strzelinie, Miechowie, Siechnicach, Oświęcimiu czy Tychach. Zarządca dworców potwierdził, że w niektórych obiektach elektroniczne tablice nie wyświetlają w sposób dynamiczny informacji o opóźnieniach, a podróżni mogą odczytać tylko informacje dotyczące ruchu planowego. – Wspólnym celem zarządcy infrastruktury kolejowej [PKP Polskie Linie Kolejowe] i zarządcy dworców [PKP SA] jest zapewnienie pasażerom jak najlepszej, czyli możliwie najpełniejszej informacji o kursowaniu pociągów – zapewnił jednocześnie Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych.

– PKP SA i PKP PLK współpracują ze sobą w tym zakresie, jednakże obecność różnych systemów informacji pasażerskiej i dostawców oprogramowania oraz samych urządzeń uniemożliwia (w przypadku niektórych lokalizacji) prezentację wszystkich treści – tłumaczy występowanie problemu nasz rozmówca. Dodaje, że PKP PLK przygotowują się do wdrożenia docelowego rozwiązania dotyczącego informacji pasażerskiej pod nazwą Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). Trwa przetarg na realizację prac związanych z wdrożeniem systemu – na razie na kilku liniach kolejowych.

Różnorodne rozwiązania docelowo zastąpi jeden, ogólnokrajowy system

Przedstawiciel PKP SA zapowiedział także, że wszystkie dworce, na których spółka ta będzie prowadzić prace w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, będą docelowo wyposażone w urządzenia standardu CSDIP, gdy tylko system ten zostanie uruchomiony na linii, przy której znajduje się dany dworzec.

– Dotyczy to obiektów, które dopiero będą przebudowywane lub budowane, ale także tych, które zostały już zmodernizowane – podkreśla Michał Stilger. Do czasu wdrożenia systemu centralnego stosowane będą jednak rozwiązania przejściowe. To, jaki jest zakres prezentowanych w ramach owego tymczasowego systemu informacji, ma zależeć od uwarunkowań lokalnych. Tam, gdzie jest to możliwe, PKP SA mają podłączać systemy informacji pasażerskiej do nastawni, która zapewnia obsługę tak tablic peronowych, jak i dworcowych.

– W innym przypadku stosuje się rozwiązanie polegające na zasilaniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na dworcu danymi z serwera z PKP PLK za pomocą usługi PDP, która zapewnia dostęp do informacji o planowym rozkładzie jazdy oraz o opóźnieniach powstałych podczas jazdy pociągu – opisuje rzecznik PKP. Wadą tego układu jest więc brak informacji o tzw. opóźnieniach z uruchomienia (np. o późniejszym niż planowe podstawieniu składu na stacji początkowej). – W każdym obiekcie konieczne jest stosowanie indywidualnych rozwiązań (transmisja przewodowa lub bezprzewodowa, wpięcie do nastawni lub Lokalnego Centrum Sterowania) wymagających indywidualnych uzgodnień i decyzji. Stąd też mogą zdarzać się przypadki dworców, na których docelowa funkcjonalność systemu nie została jeszcze osiągnięta, ale trwają prace mające na celu jej uzyskanie – przyznaje.

65 dworców z urządzeniami kompatybilnymi z CSDIP

Michał Stilger zapewnia nas przy tym, że kompleksowe podejście PKP SA zakłada uzyskanie pełnej funkcjonalności systemów informacji pasażerskiej na wszystkich dworcach wyposażonych w wyświetlacze. Jednym ze środków do osiągnięcia tego celu ma być zaplanowana inwestycja obejmująca doposażenie w niezbędne urządzenia 65 dworców, które nie będą modernizowane w ramach programu dworcowego. – Dworce te również docelowo zostaną włączone do CSDIP – zapowiada.

Krajowy zarządca odniósł się także do konkretnych przypadków dworców, na terenie których ekrany informacyjne działają w sposób statyczny. W Pile (Dworzec Główny) podłączenie tablic przy pomocy opisywanej wyżej usługi PDP ma nastąpić w tym roku (cztery lata po modernizacji obiektu). W Strzelinie dane dotyczące opóźnień ma wprowadzać obsługa nastawni. PKP SA podpisały regulującą to umowę z PKP PLK. W Siechnicach „uzyskanie pełnej funkcjonalności jest w toku”.

PKP SA i PKP PLK negocjują kolejną umowę ws. działania ekranów informacyjnych

Nieco bardziej skomplikowane są przypadki dworców w Miechowie i Oświęcimiu. Na pierwszym z nich informacje o opóźnieniach mają zacząć być wyświetlane jeszcze w tym miesiącu, a dane wprowadzać będą pracownicy nastawni. PKP PLK i PKP SA na razie jednak dopiero negocjują regulujące to porozumienie. Drugi z obiektów jest aktualnie modernizowany. – Po ukończeniu modernizacji nastąpi prawdopodobnie podłączenie tablic do CSDIP – mówi Michał Stilger. W Tychach zarządcą dworca jest miasto, więc PKP SA nie ma wpływu na działanie zamontowanych tam ekranów.

– W Pruszkowie zaś pełna funkcjonalność SDIP zostanie osiągnięta w momencie, gdy dane o opóźnieniach itp. są [będą – dop. kf] wprowadzane do systemu dynamicznej informacji przez jego obsługę – zapowiada rzecznik PKP SA. Na razie utrzymane zostanie tam podłączenie PDP. – Pozwoli to na wyświetlanie rozkładu jazdy pociągów – tłumaczy. Stacja docelowo ma jednak zostać podłączona do CSDIP. – Dopiero po modernizacji i podłączeniu tablic należących do PKP SA do tego systemu informacja pasażerska będzie zarówno na stacji, jak i na dworcu. PLK planują instalację CSDIP w tym roku, po czym nastąpi podłączenie do tego systemu tablic PKP SA – zapowiada nasz rozmówca.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Zintegrowany transport

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Zintegrowany transport

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2022

Toruń zmodernizował system informacji pasażerskiej

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Zintegrowany transport

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Zintegrowany transport

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2022

Toruń zmodernizował system informacji pasażerskiej

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5