PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Databout na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę i elektryfikację linii 409 ze Szczecina do granicy z Niemcami. O kolejny rok odsuwa się jednak termin zakończenia projektu.
O rozbudowie o drugi tor i elektryfikacji linii nr 408 i 409 prowadzących ze Szczecina w kierunku Berlina mówi się od lat. Przetarg na wykonanie dokumentacji tej inwestycji
został ogłoszony w styczniu tego roku i
rozstrzygnięty w kwietniu. Dopiero dziś (1 sierpnia) podpisano umowę z wykonawcą - ostatecznie z innym wykonawcą, niż pierwotnie zapowiedziano. Wykonawcą finansowanych z budżetu PLK prac projektowych wartych blisko 9 mln zł będzie firma Databout.
Drugi tor i elektryfikacja
Zakres prac będzie bardzo szeroki. Zaplanowana jest kompleksowa modernizacja całego odcinka z dobudową drugiego toru na odcinkach dotychczas jednotorowych (linia kolejowa nr 408 Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce i nr 409 Szczecin Gumieńce – granica państwa (Tantow). Zgodnie z porozumieniem pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe i DB Netz AG w zakresie współpracy w ramach koordynacji, przygotowania i realizacji przedsięwzięć przy rozwoju połączenia kolejowego Berlin – Szczecin, zelektryfikowany zostanie odcinek linii kolejowej nr 409 Szczecin Gumieńce – granica państwa. Dzięki nowym torom, sieci trakcyjnej oraz urządzeniom sterowania ruchem kolejowym, na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa (Tantow) bezpieczniej i szybciej pojadą pociągi pasażerskie z maksymalną prędkością 160 km/h, a pociągi towarowe 120 km/h.
Jak dodaje PLK, planowana jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w miejsce istniejących przejazdów kolejowo-drogowych m.in. w ciągu ul. Cukrowej (na linii kolejowej nr 408) oraz w ciągu drogi Przylep – Ostoja – Rajkowo – Szczecin (na linii kolejowej nr 409). W zamian za przejazd przy ul. Cukrowej zaplanowano budowę wiaduktu kolejowego, przejście pod torami oraz przebudowę dróg równoległych. Pasażerowie zyskają 3 nowe przystanki osobowe: Szczecin Pomorzany Południowe, Warzymice, Przecław oraz stację w Kołbaskowie, na której swój bieg będą kończyły pociągi aglomeracyjne. Stacja Szczecin Gumieńce zostanie dostosowana do przyjmowania i wyprawiania pociągów o długości 750 metrów. Nowe perony będą wyższe, planowana jest też budowa jednokrawędziowego peronu nr 5 na stacji Szczecin Główny. Peron będzie obsługiwał ruch aglomeracyjny po linii kolejowej nr 408 (w kierunku Szczecina Gumieńce) oraz nr 406 (w kierunku Polic). Nowy peron będzie usytuowany przy torze nr 12a, na wysokości peronu nr 4. W celu umożliwienia pasażerom wygodnego dojścia na peron, planowana jest rozbudowa istniejącej kładki.
Termin znów się odsuwa
Jak informuje PLK, zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na połowę 2024 roku. Zakończenie robót na linii kolejowej nr 409, stycznej ze stroną niemiecką, planowane jest do końca 2025 roku. Zakończenie całego projektu przewidziane jest na IV kwartał 2027 roku. To nowy termin - jeszcze niedawno informowano, że
realizacja inwestycji zakończy się rok wcześniej. Prace po niemieckiej stronie już trwają.
Co gorsza, realizacja inwestycji nie jest jeszcze pewna - PLK zaznacza, że uzależniona będzie od dostępności środków finansowych w ramach nowej perspektywy finansowej, zasad i kryteriów korzystania z instrumentów finansowych UE. Tymczasem prace po niemieckiej stronie
już od dawna trwają.