PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają wartą aż 1,5 mld złotych przebudowę linii Śląsk – porty (nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Linia na odcinku od Chorzowa do Tarnowskich Gór została zamknięta na dwa lata.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozpoczęciu z początkiem tygodnia przebudowy odcinka Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie na Magistrali Węglowej ze Śląska do portów. W pierwszej kolejności prace będą od Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego. Powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet z dojściami do peronów od nowo wybudowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowane będą perony w stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Prace obejmą tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i obiekty inżynieryjne - informuje PLK.
Prace realizuje Porr, a
nadzór pełni Multiconsult.
Bez przesunięcia przystanku bliżej centrumJak informowaliśmy,
były apele o przesunięcie przystanku Chorzów Miasto bliżej centrum przesiadkowego. Taka decyzja jednak nie zapadła; jak informują lokalne media, peron zostanie przesunięty tylko o 40 metrów. Za to przystanek Bytom Północny zostanie przesunięty do ul. Strzelców Bytomskich w celu jego skomunikowania z tramwajem i autobusem.
Wśród korzyści PKP PLK wylicza budowę nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zostanie wymienione 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Powstanie Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka). Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.
Szczegółowo o modernizacji tego odcinka Magistrali Węglowej pisaliśmy tutaj.
Linia zamknięta na dwa lata
Utrudnienia na tym odcinku
zaczęły się, wskutek nieporozumienia, już rok temu. Teraz jednak są one dużo poważniejsze - na odcinku linii kolejowej nr 131 z Chorzowa do Tarnowskich Gór przez najbliższe dwa lata nie będą kursować pociągi, co oznacza spore utrudnienia dla mieszkańców. Od dnia 13 marca 2022 r. do odwołania została uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa (ZKA) Kolei Śląskich na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry. Nie obsługuje przystanków Chorzów Batory oraz Katowice Załęże.
Aby zminimalizować niedogodności - Zarząd Transportu Metropolitalnego i Koleje Śląskie będą wzajemnie honorować wybrane bilety okresowe. - Rozwiązanie te pozwoli pasażerom korzystać z dodatkowych połączeń nie tylko na podstawie Metrobiletów lub biletów 24-godzinnych - podkreśla metropolia GZM w komunikacie.
W przypadku zastępczej komunikacji autobusowej nr S80 uruchamianej przez Koleje Śląskie i zatrzymującej się na stacjach pośrednich pomiędzy Katowicami i Tarnowskimi Górami honorowane będą następujące bilety ZTM:
- 24h+kolej
- 7-dniowy
- Miasto 30 (zgodnie z wybranym przez pasażera miastem)
- Miasto 90 (zgodnie z wybranym przez pasażera miastem)
- 2 Miasta 30 (zgodnie z wybranymi przez pasażera miastami)
- 2 Miasta 90 (zgodnie z wybranymi przez pasażera miastami)
- Sieć 30
- Sieć 90
- Sieć 180
- Metrobilety (z wyjątkiem Metrobiletu Strefa Katowice)
W przypadku zastępczej komunikacji autobusowej nr S8 uruchamianej przez Koleje Śląskie i kursującej bezpośrednio tylko pomiędzy Katowicami i Tarnowskimi Górami honorowane będą następujące bilety ZTM:
- 24h+kolej
- 7-dniowy
- Sieć 30
- Sieć 90
- Sieć 180
- Metrobilety (z wyjątkiem Metrobiletu Strefa Katowice)
Analogicznie - bilety Kolei Śląskich ważne na trasie Katowice-Tarnowskie Góry lub jej fragmentach będą honorowane na linii metropolitalnej nr M3 pomiędzy Tarnowskimi Górami i Katowicami oraz w autobusowej linii zastępczej nr T-40 do czasu przywrócenia na tę trasę tramwaju linii nr 20 na odcinku Chorzów Rynek – Chorzów Batory Dworzec PKP.