fot. Remigiusz Józefowicz, Creative Commons BY-SA-2.5, Wikimedia CommonsOpuszczona stacja kolei wąskotorowej Dobra Nowogardzkie
Od kilku lat trwają prace mające na celu otwarcie ruchu drezynowego na dawnej Stargardzkiej Kolei Dojazdowej. Wąskotorówka pozostaje nieczynna od 2001 r. W przedsięwzięcie zaangażowane jest lokalne stowarzyszenie hobbystów.
Wyłączenie ze struktur Polskich Kolei Państwowych dawnych kolei dojazdowych, czyli wąskotorówek uzupełniających podstawową sieć kolejową, pociągnęło za sobą likwidację regularnych przewozów na większości z nich. Część połączeń siłami miłośników kolei oraz lokalnych samorządów odtworzono, przekształcając systemy komunikacyjne w atrakcje turystyczne. Inne linie od 2001 r. pozostają nieczynne lub zlikwidowane.
Ćwierć wieku bez pociągów
Wśród zamkniętych kolei wąskotorowych przez długie lata pozostawała Stargardzka KD. W 2022 r. samorząd powiatowy, który jest właścicielem infrastruktury, poinformował jednak o planach uruchomienia tam przewozów drezynowych, które miałyby być prowadzone na początkowym odcinku trasy pomiędzy Stargardem a Małkocinem. Starostwo wydzierżawiło torowisko lokalnemu stowarzyszeniu Stargardzka Kolej Dojazdowa, które podjęło prace w terenie mające zabezpieczyć wpisany do rejestru zabytków szlak.
Teraz lokalne władze potwierdzają, że przygotowania do podjęcia turystów są kontynuowane, choć koncentrują się na krótszym, ok. 4-kilometrowym odcinku. – Prace zmierzające do wznowienia ruchu turystycznego w formacie drezynowym są obecnie prowadzone pomiędzy Żarowem a Małkocinem. Odcinek jest dzierżawiony przez towarzystwo Stargardzka Kolej Dojazdowa – mówi Marta Kwiatkowska-Kipisz, kierownik Sekcji Służby Drogowej w Zarządzie Dróg Powiatowych w Stargardzie. Organizacja deklaruje przy tym na swojej stronie internetowej zamiar dążenia do odtworzenia SKD pomiędzy Stargardem a Małkocinem. Apeluje także o wsparcie jej działań.
Powiat dofinansował transport szyn
Pewna pomoc pochodzi też z budżetu samorządu pozostającego właścicielem trasy. – Powiat partycypował w kosztach transportu szyn – stwierdza przedstawicielka starostwa. Co oczywiste zwłaszcza w kontekście przeszło dwóch dekad przerwy w ruchu, konieczne nakłady są znacznie większe.
Dodajmy, że w ostatnim okresie kolej drezynową zorganizowano na trasie innej nieczynnej od lat wąskotorówki – pomiędzy Umianowicami a Hajdaszkiem w województwie świętokrzyskim. Wkrótce remontu ma doczekać się także główny odcinek tej samej sieci – biegnący z Jędrzejowa do Pińczowa. Tam prowadzony ma być jednak ruch standardowych pociągów zestawionych z lokomotywy i wagonów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.