Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie
Starostwo Powiatowe w Starachowicach zamierza odbudować nieprzejezdny fragment Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Na pewno nie będzie jednak rozbudowywać trasy wąskotorówki. Samorząd nie widzi też szans na wykorzystanie połączenia w celach innych niż turystyka.

W zeszłym miesiącu stowarzyszenie Radomskie Inwestycje pytało o dalsze losy starachowickiej wąskotorówki. Dwudziestokilometrowa linia jest przejezdna od lat tylko na dwóch niepołączonych ze sobą fragmentach o łącznej długości około 12 km. Środkowy odcinek Lipie – Marcule czeka na odbudowę od 2003 roku, kiedy dzięki staraniom hobbystów i lokalnego samorządu ruch na lokalnej kolei ruszył po sześcioletniej przerwie.

Zamknięta w 1997 roku przez PKP Starachowicka Kolej Dojazdowa pod nową nazwą i nowym zarządem od początku swego drugiego życia wozi wyłącznie turystów. Stowarzyszenie RI upatrywało szans na odtworzenie codziennego ruchu planowego w rozbudowie historycznej trasy o nowe krótkie odcinki na terenie Starachowic i Iłży oraz w przesunięciu torowiska tak, by przebiegało ono przez wieś Lipie. Dziś wiemy już, że o ile odbudowa istniejącego niegdyś toru jest nadal planowana, o tyle realizacja propozycji o wydłużeniu trasy nie jest realna.

SKW może służyć tylko rekreacji i turystyce

 – Aktualnie rozbudowa trasy nie jest rozważana z uwagi na problemy z własnością nieruchomości, które istnieją nawet na funkcjonujących obecnie odcinkach SKW – mówi Paweł Michalski z zespołu ds. kultury i promocji powiatu w Starostwie Powiatowym w Starachowicach, które jest użykownikiem SKW. – Rozbudowa wiązałaby się z wykupem nieruchomości, co w chwili obecnej nie jest możliwe – dodaje.

Powiat nie widzi też szans na użytkowanie wąskotorowego szlaku do przewozów o charakterze regularnym. – W naszym przekonaniu wykorzystanie SKW może służyć wyłącznie celom rekreacyjno-turystycznym. Nie ma uzasadnienia ekonomicznego dla codziennych przewozów pasażerskich pomiędzy Iłżą a Starachowicami – mówi przedstawiciel samorządu. – Wybór roli jest spowodowany też rodzajem posiadanego taboru (wagony letnie odkryte i jeden zakryty, tzw. „rumun” [chodzi tu o wagon serii Bxhpi produkcji rumuńskiej – red.]) – wylicza.

Ruch planowy zamknięto jeszcze w czasach PRL

 – Plany odbudowy środkowego odcinka są natomiast aktualne – zapewnia Paweł Michalski. Tymczasem kolej zainaugurowała właśnie kolejny sezon na dwóch niezależnych, kilkukilometrowych trasach z Iłży do Marculi i ze Starachowic do przystanku Lipie. Ten położony jest w pewnym oddaleniu od samej miejscowości, stąd wspomniany wcześniej postulat przesunięcia torowiska. Jak informuje Paweł Michalski, na początku tego roku udało się natomiast przeprowadzić remont torowisk na czynnych fragmentach linii.

Przypomnijmy, że ruch na Starachowickiej KD został zamknięty jeszcze w okresie PRL-u. W latach 50. i 60. kursowały tam pociągi pasażerskie w sile dochodzącej do sześciu par na dobę. Później ruch zaczął stopniowo maleć. W rozkładzie jazdy 1985/86 ujęto tylko jedną parę kursów, i to wykonywaną jedynie po ogłoszeniu. Na pokonanie 20 kilometrów pociąg potrzebował wówczas przeszło godzinę.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Mikołaj Kobryński 17 lipca 2023

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Infrastruktura

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Kasper Fiszer 21 września 2022

Rok 2014  na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

Warte uwagi

Rok 2014 na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

jar, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2015

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW

Warte uwagi

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 kwietnia 2015

Zobacz również:

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Mikołaj Kobryński 17 lipca 2023

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Infrastruktura

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Kasper Fiszer 21 września 2022

Rok 2014  na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

Warte uwagi

Rok 2014 na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

jar, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2015

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW

Warte uwagi

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5