Jedna z wiat charakterystycznych dla części przystanków Trójmiejskiej SKM pozostanie na przystanku Gdańsk Stocznia. Jej elegancja jest co najmniej kontrowersyjna, ale o ochronę obiektu wniósł (były już) wojewódzki konserwator zabytku.
Przystanek Gdańsk Stocznia SKM przechodzi kompleksową przebudowę. Od kilku miesięcy peron wyłączony jest z ruchu, a ostatnio zamknięto także kładę nad torami. Pociągi na odcinku od Gdańska Głównej do przebudowywanego przystanku mocno zwalniają.
Wiata stara i wiata nowa
PKP SKM Trójmiasto poinformowało właśnie (a właściwie przypomniało), jak wyglądać będzie peron po remoncie. Okazuje się, że dwie stare wiaty, z charakterystycznymi półotwartymi poczekalniami z licznymi osłonami od wiatru, pozostaną na peronie. Dwie konstrukcje (prawdopodobnie z połowy lat 70-tych), które stały po dwóch stronach kładki, zostaną ze sobą połączone i pojawią się ponowie po północnej stronie peronu. Natomiast od strony południowej pasażerowie będą mieli do dyspozycji zupełnie nową - dłuższą i nowoczesną wiatę. Przy obu pojawią się tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.
Konserwator zabytków uznał, że stary obiekt jest elementem stoczniowej historii i powinien pozostać na peronie.
– Zdajemy sobie sprawę z historycznego znaczenia tego przystanku i postanowiliśmy zachować dla przyszłych pokoleń wygląd niektórych jego elementów. Wykonawca robót przeanalizował stan techniczny istniejących wiat i zaprojektował rozwiązanie, w którym stare wiaty zostaną odtworzone z nowych materiałów. Takie rozwiązanie zostało uzgodnione i zaakceptowane przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków – powiedział w rozmowie z portalem trójmiasto,pl Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Zarówno peronami przystanków Gdańsk Stocznia jak i Gdynia Stocznia zajmuje się PORR. Zakres ich modernizacji będzie bardzo szeroki i obejmie nie tylko perony, ale także przylegające tory wraz z wiszącą nad nimi siecią trakcyjną. Najważniejszymi elementami obydwu zadań inwestycyjnych będzie przebudowa peronów dwukrawędziowych, budowa szybów windowych wraz z dźwigami, w zakresie torów wymiana szyn, uzupełnienie podsypki i elementów przytwierdzeń, natomiast w zakresie sieci trakcyjnych będzie to wymiana konstrukcji wsporczych i podwieszeń. Całość zadania dla dwóch przystanków warta jest 21 mln złotych.
Będzie peron, nie będzie kładki
Koniec wszystkich prac ma mieć miejsce w sierpniu 2025. W przypadku przystanku Gdańsk Stocznia SKM pojawia się jednak olbrzymi problem dotyczący stanu kładki, z której można będzie zejść na peron (lub zjechać z niej winą). Obiekt jest w tak złym stanie, że zamknięto go w końcu lata. Wiadomo też, ze nie będzie gotowy w pierwszych miesiącach 2025, kiedy to planuje się udostępnienie remontowanego jeszcze peronu dla podróżnych. Jest wątpliwe czy ważna komunikacyjnie kładka w ogóle powstanie w 2025. A przejście dla pieszych w poziomie szyn (takie powstanie awaryjnie) cały czas będzie powodować konieczność znacznego ograniczenia ruchu pociągów.
Przystanek Gdańsk Stocznia SKM w ostatnich latach dostał swoje drugie życie. Nie korzystają z niego już stoczniowcy, lecz zwłaszcza w weekendy i w sezonie letnim, hale dawnej stoczni tętnią życiem klubowym i koncertowym gromadząc nierzadko nawet kilka tysięcy osób. To sprawia, że peron znów staje się popularny wśród podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.