PKP PLK odkryły nieprawidłowości na niedawno zmodernizowanej linii nr 358, łączącej Zieloną Górę ze Zbąszynkiem a dalej Poznaniem. Inwestycja była opóźniona o wiele miesięcy, choć jak widać nie pomogło to w wykonaniu jej we właściwy sposób. PLK piszą o usterkach na przejazdach kolejowo-drogowych, czy też o wadzie mostu w okolicy Babimostu. Spółka wezwie wykonawcę prac do naprawy wykrytych usterek.
Jak czytamy w komunikacie PKP PLK, dla spółki priorytetem jest zapewnienie bezpiecznych podróży, PLK nie akceptują niewłaściwej realizacji prac przez wykonawcę przy modernizacji linii nr 358, od Czerwieńska do Zbąszynka,
która zakończyła się w ubiegłym roku. Inwestycja
złapała wielomiesięczne opóźnienie, a niechlujność wykonawcy doprowadziła m.in.
do kradzieży 23 kilometrów sieci trakcyjnej w trakcie prowadzenia prac. PLK zapewniają, że wszystkie nieprawidłowości będą usunięte. Zarządca infrastruktury wskazał też wyraźnie, jakie usterki wykryto podczas bieżącego monitoringu 43-kilometrowego odcinka linii nr 358.
"Wady zostały wykryte w 6 lokalizacjach, w tym na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w okolicy Łęgowa Sulechowskiego i Wyszyny, na stacji Sulechów, szlaku Babimost – Sulechów (odcinek 200 m) i na moście w okolicy miejscowości Babimost. Usterki pojawiły się dopiero podczas eksploatacji trasy i, mimo zapewnionego nadzoru w trakcie prowadzonych prac, nie dało się ich wcześniej wykryć" – napisał zarządca infrastruktury.
PLK poinformowały, że wykonawca prowadzący rewitalizację trasy został wezwany do usunięcia stwierdzonych usterek. W przypadku odmowy, konieczne prace przeprowadzi zarządca infrastruktury, a następnie będzie dochodzić należnej rekompensaty od wykonawcy. Usunięcie usterek pozwoli skrócić czas podróży o ok. 4 min.
Obecnie PLK analizują sposób prowadzenia prac na jednotorowym odcinku, aby konieczne dodatkowe roboty w jak najmniejszym stopniu powodowały zmiany w przejazdach pociągów – podróżni z wyprzedzeniem będą o nich informowani na peronach, w pociągach oraz w aplikacji i na stronie Portal Pasażera.
Po zakończeniu głównych prac między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem w I kw. 2023 r. wznowiono przejazdy pociągów. Na jednotorowej trasie wymienione zostały szyny i podkłady, oczyszczono i uzupełniono podsypkę. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na ponad 20 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniono nawierzchnię, a w Babimoście i Sulechowie wyremontowano perony. Inwestycja warta była ok.136 mln zł z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z RPO woj. lubuskiego.