Stadler wygrał przetarg ogłoszony przez zarząd komunikacji publicznej w Szlezwiku-Holsztynie. Do położonego na północy Niemiec landu dostarczy 55 Flirtów Akku.
Przetarg, który ogłosiła spółka Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) dotyczył dostawy 55 pociągów z tzw. napędem alternatywnym. Zwycięzcą został Stadler. Jak informują niemieckie media, od kryteriów oceny odwoływał się Alstom, który produkuje pociągi z ogniwami wodorowymi (niedawno również w Niemczech
pozyskał zamówienie na 27 takich pociągów), ale protest został odrzucony. Ostatecznie Alstom nie złożył oferty ponieważ NAH.SH wymagał oprócz dostarczenia składów również budowy infrastruktury ładowania. Od wyników przetargów można się jeszcze odwoływać.
Jeżeli Stadler podpisze umowę na dostawę Flirtów Akku, będzie to pierwsze zamówienie na nowoczesne akumulatorowe zespoły trakcyjne
zaprezentowane w ubiegłym roku w Berlinie. Flirt Akku został zaprojektowany przez inżynierów Stadlera i uzyskał dofinansowanie z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii Niemiec w kwocie dwóch milionów euro. Zaprojektowany do eksploatacji na odcinkach częściowo lub niezelektryfikowanych prototyp może przejechać na zasilaniu z baterii 80 km przy prędkości jazdy do 140 km/h. Ładowanie baterii jest możliwe podczas jazdy pod siecią trakcyjną, jak również na niezelektryfikowanych stacjach końcowych. Ponadto baterie można ładować za pomocą energii wytworzonej podczas hamowania. Więcej na temat tej innowacji
piszemy tutaj.
Stadler nie podaje jeszcze szczegółów zamówienia, ale według niemieckich mediów dostawy powinny się zakończyć w 2022 roku, a pociągi będą wykorzystywane na trasach m. in. między Kilonią a Lubeką. Zaplecza do obsługi pociągów mają zostać przygotowane w Rendsburgu i Neumünster.