Stadler dostarczy operatorowi z Chicago 8 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją dostawy kolejnych. To kolejny sukces szwajcarskiego producenta w USA, po rozszerzeniu zamówienia na pojazdy wodorowe dla Kalifornii.
Stadler otrzymał kontrakt na dostawę do 16 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU) dla operatora Metra, który zajmuje się prowadzeniem kolejowych przewozów aglomeracyjnych w Chicago i okolicach. Metra zamierza wprowadzić nowe spalinowo-elektryczne Flirty na linię Rock Island z Chicago z LaSalle Street Station do Joliet. Metra zamawia dwuwagonowe jednostki (z dodatkowym przedziałem silnikowym pomiędzy członami), które później będzie można powiększyć o jeden lub nawet dwa wagony.
Specjalne zimowe wyposażenieZgodnie z ustawą Buy America Act pojazdy będą produkowane w Stanach Zjednoczonych i zaprojektowane tak, aby spełniały standardy amerykańskiej ustawy o osobach niepełnosprawnych (ADA) i Federalnej Administracji Kolei (FRA).
– Po raz pierwszy wprowadzamy bezemisyjną technologię napędową do transportu kolejowego w mieście. To znaczący zwrot w kierunku zrównoważonej i wydajnej mobilności miejskiej. Pociągi zostaną wyprodukowane tak, aby dawały sobie radę nawet przy surowych zimach. Będzie w nich ogrzewanie podłogowe w obszarach wejścia, specjalna izolacja i dobrze uszczelnione pomieszczenia maszynowe – napisali przedstawiciele Metry.
– Uważamy, że te pociągi będą istotnym dodatkiem do naszej floty. Oprócz korzyści związanych z ochroną środowiska i redukcją hałasu mogą one również odegrać znaczącą rolę w realizacji naszej wizji zapewnienia częstszych, całodobowych usług – powiedział dyrektor generalny Metry Jim Derwinski.
Inne amerykańskie kontrakty Stadlera
W 2023 r. Stadler otrzymał od kalifornijskiego operatora kolejowego Caltrain kontrakt na opracowanie pierwszego piętrowego pociągu wieloczłonowego o napędzie akumulatorowo-elektrycznym dla USA. Ten innowacyjny pociąg wieloczłonowy umożliwia niskoemisyjną eksploatację lokalną, szczególnie na trasach, które są jedynie częściowo zelektryfikowane.
W październiku 2023 r. Stadler podpisał także ważny kontrakt: dostawę łącznie 29 pociągów
napędzanych wodorem dla Kalifornijskiej Agencji Transportu Stanu (CalSTA) i Caltrans. Pierwsze zamówienie obejmuje cztery pociągi wodorowe, a na początku 2024 r. zamówiono sześć kolejnych pociągów wodorowych.