W czasie targów Innotrans 2012 firma Stadler, wspólnie Tramwajami Stuttgarckimi (Stuttgarter Straßenbahnen) zaprezentowały nowy tramwaj DT8.12. Jest to pierwszy pojazd dostarczony przez Stadlera przewoźnikowi. Do parku taborowego Tramwajów Stuttgarckich trafi 20 takich pojazdów.
Jeszcze zanim tramwaje trafią na ulice Stuttgartu, muszą przejść testy w zakładzie producenta. Wcześniej jednak testy będą prowadzone na stuttgarckich liniach tramwajowych.
- Tramwaje zostały zaprojektowane specjalnie dla potrzeb Stuttgartu, a zatem są one dobrze przystosowane do istniejącej infrastruktury tramwajowej miasta. - Pojazdy mogą nie tylko łatwo pokonywać nachylenia rzędu 9 proc., lecz także z łatwością pokonują ciasne łuki – powiedział Michael Daum, dyrektor w zakładzie Stadler Pankow.
Jak zaznacza producent, swoim designem tramwaje pasują do istniejącej floty tramwajów. – Stuttgart ma interesującą z perspektywy producenta taboru topografię – z jednej strony strome nachylenia, a z drugiej historyczne stare miasto. Oznacza to, że tramwaje muszą spełniać mocno wyśrubowane wymagania techniczne – wyjaśnia Michael Daum.
Tramwaj DT8.12 to konstrukcja bazująca na rodzinie pojazdów Tango. Tramwaj o modułowej konstrukcji może rozpędzać się do 80 km/h. W dwukierunkowym pojeździe znajduje się 106 miejsc siedzących. Dodatkowo tramwaj może pomieścić 146 osób stojących. Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, a jego wnętrze oświetlone jest w technologii LED. Po każdej stronie pojazdu znajdują się cztery pary drzwi
Tramwaj o rozstawie kół 1435 mm ma długość 39,1 m.