Spółka joint venture AngelStar, będąca częścią grupy Stadlera, po raz pierwszy przygotowały lokomotywy należące do DB Cargo do obsługi europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS). Stadler nie był producentem tych pojazdów.
W nadchodzących latach prawdopodobnie około 13 tysięcy lokomotyw i zespołów trakcyjnych w Niemczech trzeba będzie wyposażyć w ETCS. - Pomyślne zakończenie modernizacji ETCS bez zaangażowania producenta pojazdu udostępnia nowe możliwości w tym obszarze, a zatem w znaczący sposób przyczyni się do zapewnienia szybszego wdrożenia ETCS w Niemczech – poinformował w komunikacie Stadler.
Guardia w Traxxach
W dwóch lokomotywach należących do DB Cargo zainstalowano system Guardia Baseline 3.4.0 ETCS podobny do tego, który pozwala na pracę z ETCS Flirtom należącym do Kolei Mazowieckich. Jest to pierwsze doposażenie lokomotyw Bombardier Traxx (obecnie Bombardier należy do koncernu Alstom) w system ETCS firmy Stadler.
Projekt pilotażowy firm Stadler, DB i AngelStar wymagał szczególnie złożonej, pionierskiej pracy, zanim pierwsza lokomotywa uzyskała dopuszczenie do ruchu. Kolejna lokomotywa uzyskała już dopuszczenie na „zgodności z typem”. Otwiera to drogę do dalszych implementacji Guardii w Traxxach, których w Niemczech jest kilkaset.
– Stadler otworzył nowe możliwości dzięki temu projektowi, uprości to wprowadzenie nowoczesnych technologii sygnalizacyjnych w istniejących pojazdach. Dzięki tej innowacji możemy szybko stworzyć potrzebną zdolność branży kolejowej do przemieszczania się między europejskimi krajami w ramach bezpiecznego systemu –powiedział Ansgar Brockmeyer, dyrektor działu sprzedaży i marketingu oraz zastępca dyrektora generalnego grupy Stadler.
Szybka droga do interoperacyjności
– Wyposażenie linii i pojazdów w znormalizowaną w całej Europie technologię ETCS jest podstawą dalszej cyfryzacji operacji kolejowych. Dzięki temu zwiększy się przepustowość kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Fakt, że Stadler i AngelStar, DB Cargo i DB Systemtechnik wspólnie odniosły sukces w modernizacji ETCS bez udziału producenta pojazdu, otwiera nowe ścieżki i wzmacnia konkurencję. To znacznie ułatwi wdrożenie ETCS w całej branży w Niemczech – dodał Hans Peter Lang, dyrektor ds. technologii w Grupie DB i prezes zarządu DB Systemtechnik.
Do tej pory Stadler montował ETCS we własnych pojazdach, nawet wiele lat po ich produkcji, np. jeśli system okazywał się konieczny do realizacji przewozów. Pierwsze takie zamówienie na montaż systemu Guardia Stadler dostał w 2020 r. od holenderskiej Arrivy. Dzięki wyposażeniu pojazdó1) w ETCS niektóre z 34 pojazdów Flirt należących do operatora, może bezpiecznie wjeżdżać do Belgii i Niemiec.
Obecnie ETCS Guardia posiada dopuszczenie do montażu w pojazdach w Niemczech, Polsce, na Węgrzech, w Słowenii, Szwajcarii i Holandii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.