Stadler pochwalił się kolejnym sukcesem na austriackim rynku. Koleje państwowe ÖBB zamówiły kolejnych 35 piętrowych pociągów Kiss; po raz pierwszy obsłużą one prestiżową markę Railjet.
Austriackie Koleje Państwowe (ÖBB) po raz kolejny zamawiają pociągi Kiss. Z 35 nowych piętrowych zespołów trakcyjnych 14 pociągów sześćioczłonowych posłuży do przewozów dalekobieżnych pod marką Railjet, a 21 pojazdów czteroczłonowych skierowanych będzie do połączeń regionalnych.
Pierwsze piętrusy w sieci RailjetZamówienie jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2022 r. na maksymalnie 186 piętrowych zespołów trakcyjnych;
łącznie z pierwszym zamówieniem zakontraktowano już 76 pojazdów. Podpisana dziś przez ÖBB i Stadler umowa na wykonanie kolejnej partii ma wartość około 600 milionów euro. Wdrożenie do eksploatacji nastąpi etapami od połowy 2026 roku.
- Stadler i ÖBB postawiły sobie za cel wspólną modernizację austriackiego transportu kolejowego. Dzięki Chcielibyśmy podziękować ÖBB za okazane nam zaufanie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę w celu dostarczenia kolejnej generacji piętrowych zespołów trakcyjnych dla Austrii - mówi Peter Spuhler, prezes Stadlera cytowany w komunikacie. - W ÖBB trwa boom na przewozy pasażerskie: Transport dalekobieżny odnotował łącznie 41,6 miliona pasażerów w 2022 roku - przewyższając nawet nasz poprzedni rekordowy rok 2019. Nie tylko jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku, ale także wdrażamy również inne środki w celu dalszego zwiększenia przepustowości naszych pociągów. Inwestujemy w serce naszej usługi dalekobieżnej - Railjet - i po raz pierwszy dodamy nowoczesne piętrowe pociągi do istniejącej floty - dodał prezes ÖBB Andreas Matthä.
Stoliki przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnychZamówienie przez Koleje Austriackie jednostki mają 380 miejsc siedzących w czterowagonowej konfiguracji dla transportu lokalnego. Sześciowagonowe pociągi dalekobieżne oferują około 480 miejsc w 1. i 2. klasie oraz dwie strefy gastronomiczne. Mogą one osiągać maksymalną prędkość 200 km/h.
Producent podkreśla, że każdy wagon ma niskopodłogowe wejście i zoptymalizowany obszar wielofunkcyjny z większą przestrzenią i dostępnością dla pasażerów z rowerami, wózkami dziecięcymi lub bagażem, bezpośrednio połączony ze strefami wsiadania i wysiadania.
Pasażerowie mogą również oczekiwać wygodnych foteli, klimatyzacji i gniazdek elektrycznych w każdym rzędzie siedzeń. Ponadto pociągi będą wyposażone w system informacji pasażerskiej (monitory z informacjami w czasie rzeczywistym) i monitoring wideo. Specjalnie wydzielone miejsca dla wózków inwalidzkich ma mieć stoliki o regulowanej wysokości.
Jak podkreśla Stadler, pociąg Kiss jeździ już w 14 krajach; ostatnio opisywaliśmy
zdjęcia z wersji dla Słowacji. Żeby sprostać kolejnym zamówieniom z austriackiego rynku Stadler rozbuduje swoją siedzibę w Wiedniu. Oprócz biura sprzedaży, w Wiedniu powstaje centrum inżynieryjne, oferujące 50 nowych wykwalifikowanych miejsc pracy dla inżynierów w dziale rozwoju i serwisu.