Stadler skonstruuje i wyprodukuje 26 jedno- i dwupiętrowych zespołów trakcyjnych dla słoweńskich kolei państwowych Slovenske Železnice. Zamówienie obejmuje jedenaście elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt, pięć spalinowych jednostek Flirt oraz dziesięć piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kiss z opcją na 26 dodatkowych pojazdów. Różne typy pociągów będą zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być eksploatowane w trakcji mieszanej. Jest to pierwsze zamówienie Stadlera w Słowenii i znaczący sukces, o który firma długo się starała.
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Stadler ubiegał się już o kontrakt na 30 zespołów trakcyjnych w Słowenii, ale stracił go na rzecz konkurencji. "Tym bardziej cieszymy się, że 20 lat później, przy drugiej próbie udało nam się przebić w Słowenii", mówi Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Stadlera. Wraz z szefem sprzedaży Peterem Jeneltenem, udał się do Lublany, aby osobiście podpisać z Dusanem Mesem, dyrektorem generalnym Slovenske Železnice, kontrakt opiewający na 26 jedno- i dwupiętrowych zespołów trakcyjnych dla słoweńskich kolei państwowych.
Kontrakt na tabor przystosowany do eksploatacji na liniach kolejowych z trakcją mieszaną obejmuje inżynierię, budowę i dostawę jedenastu czteroczłonowych ezt typu Flirt, pięciu trójczłonowych szt typu Flirt oraz dziesięciu trójczłonowych ezt typu KISS, a także usługi gwarancyjne. Umowa zawiera opcję na 26 dodatkowych pociągów. Wartość kontraktu to około 170 milionów Euro.
Ponad 1500 sprzedanych pociągów typu Flirt
Pociąg Flirt, bestseller Stadlera, został tym samym sprzedany w ilości ponad 1500 egzemplarzy w 18 krajach. Również pojazd Kiss cieszy się dużym zainteresowaniem: już prawie 300 pojazdów tego typu zostało sprzedanych w 11 krajach. Łącznie pociągi produkcji Stadlera kursują w 41 krajach.
Pociągi Flirt będą przeznaczone do ruchu na trasach międzynarodowych pomiędzy Słowenią a Austrią i Chorwacją i będą posiadały homologację w tych krajach. Dwupiętrowy Kiss będzie obsługiwał trasy na terenie Słowenii. Dostawa pierwszego pojazdu zaplanowana jest 24 miesiące od podpisania umowy.
Cechą szczególną zamówienia słoweńskich kolei państwowych jest to, że operator będzie miał możliwość nie tylko eksploatacji pojazdów jednopiętrowych w trakcji podwójnej, ale także w trakcji mieszanej złożonej ze składów jednopiętrowych i dwupiętrowych. Peter Jenelten, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży, podkreśla: "Stadler jest bardzo dumny nie tylko z tego, że może po raz pierwszy dostarczyć pociągi do Słowenii, ale także z tego, że może zbudować dopasowaną do siebie flotę różnych, kompatybilnych pojazdów w ramach jednego zamówienia.”
Więcej o pojazdachJedenaście czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt z długim pudłem wagonu zostało zaprojektowanych jako pojazdy regionalne poruszające się z prędkością do 160 km/h. Mają one 80,7 metra długości, 2,82 metra szerokości oraz 4,12 metra wysokości. Komfortowe pociągi oferują 235 miejsc siedzących, z czego 12 w pierwszej klasie oraz 227 miejsc stojących. 22 miejsca w drugiej klasie i 2 miejsca w pierwszej klasie przewidziano jako miejsca uprzywilejowane zgodnie ze specyfikacją TSI PRM. W pojeździe jest również miejsce na dwa wózki inwalidzkie i pięć rowerów. Pojazdy wyposażone są toalety, w tym zgodną z wymogami TSI PRM i przedział dla konduktora. Dwa napędowe wózki umieszczone bezpośrednio pod maszynownią w członach końcowych zapewniają optymalny napęd pojazdu.
Dziesięć trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Kiss zostało zaprojektowanych jako pojazdy regionalne poruszające się z prędkością do 160 km/h. Mają one 79.84 metra długości, 2.80 metra szerokości i 4.63 metra wysokości. Komfortowe pociągi oferują 292 miejsca siedzące, z czego 16 w pierwszej klasie, oraz 264 miejsca stojące. 18 miejsc w drugiej klasie oraz 4 miejsca w pierwszej klasie przewidziano jako miejsca uprzywilejowane zgodnie ze specyfikacją TSI PRM. W dwupiętrowym pojeździe jest również miejsce na dwa wózki inwalidzkie i pięć rowerów. W wagonie środkowym znajduje się poza tym toaleta standardowa oraz przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojazd posiada dwa napędne wózki umieszczone w członach końcowych.
Pięć trójczłonowych spalinowo-elektrycznych pociągów Flirt zostało zaprojektowanych jako pojazdy regionalne dla maksymalnej prędkości 140 km/h. Mają one 70.40 metra długości, 2.82 metra szerokości i 4.12 metra wysokości. Komfortowe pociągi oferują 171 miejsc siedzących, z czego 12 w pierwszej klasie, oraz 167 miejsc stojących. 16 miejsc w drugiej klasie oraz 2 miejsca w pierwszej klasie zarezerwowano jako siedzenia uprzywilejowane zgodnie ze specyfikacją TSI PRM. W pojeździe znajdują się toalety i mały przedział dla konduktora, jak również miejsce na dwa wózki inwalidzkie i pięć rowerów. Pojazd posiada dodatkowy moduł, PowerPack, który zawiera dwa silniki spalinowe Deutz i część urządzeń napędowych. Również w tym wypadku optymalny napęd zapewniają dwa wózki napędne umieszczone bezpośrednio pod maszynownią w członach końcowych.
Co ciekawe - pojazdy ze Stadler zastąpią w Słowenii pojazdy wyprodukowane w Pafawagu i jeżdżące tam od lat 60-tych. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.