Po zawarciu umowy ramowej na dostawy 50 Flirtów i umów wykonawczych na łącznie 25 jednostek, Koleje Mazowieckie podpisują kolejną umowę ze Stadlerem Polska. Tym razem KM zamawiają 15 pięcioczłonowych Flirtów z opcją na dostawy 10 kolejnych. Wartość nowej umowy to ponad 1.6 mld złotych, a kontrakt zostanie zrealizowany m.in. dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, którego łączna wartość wynosi niemal 390 mln złotych.
Umowa na dostawy łącznie 25 pojazdów Flirt najnowszej generacji wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania została podpisana 4 lipca w Warszawie przez przedstawicieli Kolei Mazowieckich: Roberta Stępnia i Czesława Sulimę oraz przedstawicieli Stadlera: Philippa Brunnera oraz Arkadiusza Świerkota. Jej zawarcie było możliwe dzięki uzyskaniu funduszy unijnych – Koleje Mazowieckie otrzymały dofinansowanie w wysokości 242 618 065,50 zł z programu
Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na zakup 15 pociągów elektrycznych oraz w wysokości 143 667 785,89 zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 10 kolejnych jednostek. Chodzi o inną umowę, niż ta na 50 pociągów,
którą opisaliśmy tutaj. Pojazdy z zamówienia podstawowego będą obsługiwały połączenia na terenie województwa mazowieckiego realizowane na w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T - transeuropejskiej sieci transportowej. Realizacja opcji pozwoli na rozwój oferty przewozowej Kolei Mazowieckich poprzez zwiększenie liczby połączeń na trasach: Warszawa – Płock, Warszawa – Otwock i Warszawa – Sochaczew.
40 Flirtów na pewno dotrze na Mazowsze. 35 może być domówionych– W 2018 roku zawarliśmy umowę na zakup 61 Flirtów. W tym roku podpisaliśmy już umowy na zakup łącznie 75 nowych pojazdów (mowa o dwóch umowach ramowych ze Stadlerem, z których na razie pewna jest produkcja 40 pojazdów). Te inwestycje są możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych. To właśnie dzięki nim jest możliwy dynamiczny rozwój Kolei Mazowieckich. Takie inwestycje są najlepszym dowodem na to, że spółka to nowoczesny przewoźnik kolejowy gwarantujący wysoką jakość świadczonych usług transportowych – podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Nowe pojazdy dla Kolei Mazowieckich, podobnie jak jednostki z poprzednich zamówień, zostaną wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska.
Philipp Brunner, członek zarządu Stadlera i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna, podkreśla wieloletnią, udaną współpracę z mazowieckim przewoźnikem.
– Cieszę się, że możemy dziś podpisać kolejną umowę z Kolejami Mazowieckimi na dostawy 15 pojazdów Flirt i wesprzeć naszego Klienta w konsekwentnym dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości usług przewozowych na Mazowszu. Wliczając umowy podpisane w ubiegłym tygodniu nasz siedlecki zakład ma już zamówienia na 40 pojazdów. Zakładając realizację obu umów w pełnym zakresie, wyprodukujemy dla Kolei Mazowieckich w kolejnych latach aż 75 pięcioczłonowych pociągów Flirt najnowszej generacji –powiedział Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna.
Gigantyczne zakupy Kolei MazowieckichJeśli wszystkie umowy zostaną zrealizowane, to okaże się, że na Mazowszu kursować będzie 136 Flirtów najnowszej generacji (łącznie z 61 sztukami, które już jeżdżą po Mazowszu i z 75 które Mazowsze planuje zamówić). Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Koleje Mazowieckie zamówiły także partię
16 dwuczłonowych ezetów do obsługi węzła radomskiego. Na razie nie wiemy natomiast jakie będą
losy przetargu na akumulatorowe jednostki.