Stadler dostarczy przewoźnikowi Arriva Netherlands 18 pociągów nowego typu o nazwie WINK. Jest to dwuczłonowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na liniach regionalnych o mniejszej liczbie pasażerów. Sercem pojazdu jest PowerPack, czyli środkowa część składu, w której umieszczono komponenty służące do wytwarzania energii, urządzenia trakcyjne oraz pomocnicze. PowerPack można wyposażyć w klasyczne elementy do wytwarzania i magazynowania energii, ale także w elementy umożliwiające całkowicie bezemisyjną jazdę. WINK w zrównoważony sposób dopełnia portfolio pociągów regionalnych firmy Stadler.
Nowe pociągi dla Arriva Netherlands na pierwszym etapie będą wykonane jako bimodalne, dwuczłonowe zespoły trakcyjne. Będą napędzane silnikiem spalinowym firmy Deutz, zasilanym uwodornionym olejem roślinnym (HVO) i wyposażone w dodatkowe akumulatory do magazynowania energii hamowania. Dzięki tej energii podczas dłuższych postojów na stacjach można bez problemu wyłączać silniki spalinowe. Pociągi WINK dla Arriva Netherlands od roku 2020 będą eksploatowane na północy Holandii na trasie Leeuwarden-Groningen oraz w prowincjach Fryzja i Groningen. Po częściowym zelektryfikowaniu trasy Leeuwarden-Groningen, co ma nastąpić do 2025 roku, będą poruszały się jako pojazdy bezemisyjne. Do tego czasu silniki wysokoprężne zostaną zastąpione akumulatorami. Pociągi będą zasilane napięciem stałym 1,5kV, a na odcinkach bez trakcji elektrycznej będą napędzane energią zgromadzoną w akumulatorach.
Zakup za 170 mln euro Zamówienie firmy Arriva obejmuje dostawę 18 nowych pociągów bimodalnych WINK, ich późniejszą przebudowę na bezemisyjne oraz dodatkowo wyposażenie eksploatowanych obecnie przez spółkę 51 przegubowych zespołów trakcyjnych typu GTW w nowy system informacji pasażerskiej oraz akumulatory do magazynowania energii hamowania. Całkowita wartość umowy to 170 mln euro.
Pojazdy WINK dla Arrivy mają długość 55,5 m, szerokość 2,82 m i wysokość 4,12 m. Po każdej stronie posiadają troje drzwi wejściowych, co umożliwia szybką wymianę pasażerów. Każdy pojazd jest wyposażony w 135 miejsc siedzących, a wraz z siedzeniami składanymi jest ich 151. Maksymalna prędkość to 140 km/h przy maksymalnej mocy napędowej wynoszącej 1000 kW. Pojazdy posiadają jasne, przyjazne wnętrza o dużych oknach, dwie strefy ciszy, toaletę, miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich, nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych oraz Wi-Fi.
Opis pojazdu WINK WINK to pojazd przeznaczony do obsługi linii regionalnych o mniejszej liczbie pasażerów. Może pomieścić do 275 osób, z czego 151 na miejscach siedzących. Podobnie jak w pociągach Flirt napędzane są skrajne wózki, umieszczone przy kabinach sterowniczych. Najważniejsza różnica w porównaniu z pojazdem FLIRT to dodatkowa środkowa część składu – tzw. PowerPack. Znajdują się tam nie tylko urządzenia do wytwarzania energii, lecz także komponenty trakcyjne oraz urządzenia pomocnicze.
Lekki pociąg ze strefami ciszyZaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność napędu. Można zbudować wieloczłonowy spalinowy zespół z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym na olej napędowy (diesel) lub zasilany uwodornionym olejem roślinnym (HVO) oraz bimodalny zespół trakcyjny (BMU) z silnikiem wysokoprężnym i akumulatorami lub z napędem elektrycznym i akumulatorami. WINK jest pojazdem przeznaczonym do transportu regionalnego, który od pierwszych kilometrów umożliwia bezemisyjną eksploatację. Pojazdy WINK mogą mieć długie lub krótkie pudło wagonu. Można je konfigurować stosownie do wymagań przewoźników wykorzystując standardowe moduły o długości 1,8 m. Pojazd może być wyposażony w dwie, trzy lub cztery pary drzwi. Dzięki przemyślanej konfiguracji i lekkiej, aluminiowej konstrukcji, nacisk na oś nie przekracza 18 ton. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/h. Dzięki likwidacji pomieszczeń maszynowni za kabinami maszynisty uzyskano więcej miejsc siedzących. Przewoźnik Arriva Netherlands, wykorzystał tę przestrzeń (do pierwszych drzwi) na strefy ciszy.
Przewoźnicy kolejowi, którzy kupują pojazdy WINK, stawiają na sprawdzoną technologię i nie idą na kompromis w kwestii zrównoważonego rozwoju. Modułowy pociąg WINK, bazujący na nowoczesnej, wielokrotnie sprawdzonej i niezawodnej konstrukcji modelu Flirt, może być dostarczony w stosunkowo krótkim czasie. Wprowadzenie pojazdów do eksploatacji nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji infrastrukturalnych.
Docelowy rynek zbytu dla nowej kategorii pojazdów WINK produkowanych przez Stadlera to przede wszystkim kraje Europy Zachodniej i Środkowej oraz Wielka Brytania. Słowo WINK to skrót od Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug, oznaczający w języku polskim Modyfikowalny Innowacyjny Pojazd Podmiejski.