Partnerzy serwisu:
Biznes

Stadler w 2024 roku. 500 dostarczonych pojazdów, problemy operacyjne przez powodzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
19-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Stadler w 2024 roku. 500 dostarczonych pojazdów, problemy operacyjne przez powodzie
fot. Stadler
Czołowy producent taboru szynowego w Europie przedstawił wyniki finansowe i produkcyjne za ubiegły rok obrotowy. Choć udało się dostarczyć ok. 500 pojazdów, finanse Stadlera znalazły się pod presją z uwagi na powodzie, które uszkodziły niektóre zakłady produkcyjne, co przełożyło się na duże opóźnienia w dostawach.

Szwajcarski Stadler to jeden z największych producentów taboru szynowego na świecie. Posiada zakłady produkcyjne nie tylko w Szwajcarii, ale także w Hiszpanii, Niemczech i Polsce oraz na Białorusi i Węgrzech. Ubiegły rok przyniósł dla producenta duże sukcesy sprzedażowe. Jednocześnie największa od wielu lat fala powodzi, jaka miała miejsce w drugiej połowie ubiegłego roku, silnie uderzyła zarówno w działalność operacyjną, jak również finanse Stadlera. Pisaliśmy o tym zresztą szerzej na łamach "Rynku Kolejowego" pod koniec stycznia. Jak informuje producent, powodzie w Valais w Szwajcarii, Dürnrohr w Austrii oraz Walencji w Hiszpanii doprowadziły do poważnych uszkodzeń zakładów produkcyjnych Stadlera, a w przypadku Valais jego partnera, spółki Constellium, która dostarcza panele aluminiowe do produkcji pojazdów.

W efekcie przychody ze sprzedaży Stadlera na poziomie 350 mln CHF, które miały zostać wygenerowane już w ubiegłym roku, ostatecznie zostanie “dowiezione” dopiero w roku bieżącym i przyszłym. Marża EBIT spadła natomiast o 2 punkty procentowe w porównaniu z 2023 rokiem do poziomu 3,1%. Producent podkreśla jednak, że pomimo poważnych zakłóceń uderzających w działalność operacyjną udało się osiągnąć duże sukcesy sprzedażowe, w efekcie czego wartość portfela kontraktów sięgnął na koniec 2024 roku 29,2 mld CHF, co oznacza spory wzrost w porównaniu z końcem roku 2023, kiedy wyniosła ona 24,4 mld CHF.

Po dostawie ok. 500 pojazdów szynowych w ubiegłym roku obecnie trwają prace nad wyprodukowaniem ok. 360 jednostek. Stadler podjął także środki zaradcze mające na celu minimalizację zakłóceń w łańcuchach dostaw. Przykładowo w przypadku paneli aluminiowych, których aż 850 ton po powodzi musiało zostać zutylizowanych, przeniesiono realizację części zamówień do zakładu produkcyjnego Constellium w Singen w Niemczech. Jednocześnie fabryka w Valais od początku lutego bieżącego roku znów funkcjonuje w pełnym zakresie, choć opóźnienia mogą potrwać jeszcze do sierpnia.

Gorzej przedstawia się sytuacja fabryki w Walencji, gdzie na 2025 i 2026 rok przesunięto aż 200 tys. roboczogodzin z 2024 roku. W efekcie opóźnienia w dostawach w zależności od zamówienia wyniosą od 1 do nawet 5 miesięcy. Z kolei w przypadku zakładu produkcyjnego w Niemczech daje się odczuć trwająca już kilka lat stagnacja gospodarcza w tym kraju przy jednoczesnym wzroście cen energii elektrycznej i surowców, kosztów pracy oraz cen komponentów. Choć zakłady produkcyjne w Berlinie na razie pracują na pełnych obrotach, zaistniała sytuacja również stwarza presję na wyniki finansowe całej grupy kapitałowej. Przypomnijmy, że korzystne perspektywy ma za to fabryka Stadlera w Siedlcach, która już dziś realizuje wiele zamówień.

Jak przekazał Stadler, wynik EBIT za 2024 rok wyniósł ostatecznie 100,5 mln CHF. To bardzo duży spadek w porównaniu z rokiem 2023, w którym szwajcarski producent wygenerował wynik EBIT na poziomie ponad 183 mln CHF. Jeszcze większy spadek odnotowano w przypadku zysku netto, który zmniejszył się z blisko 139 mln CHF do 55 mln CHF. Stadler podkreśla jednak, że są to solidne wyniki finansowe, mając na względzie wspomniane problemy operacyjne. Producent wskazuje również, że w 2024 roku udało się osiągnąć ogromny skok przychodów rok do roku w segmencie sygnalizacyjnym – z 56 mld CHF do aż 520 mln CHF.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Tabor i technika

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Łukasz Malinowski 25 lutego 2025

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Tabor i technika

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2025

Stadler: Dostawa pierwszego EuroDuala na Wyspy Brytyjskie coraz bliżej

Tabor i technika

Zobacz również:

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Biznes

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Mikołaj Kobryński 27 marca 2025

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Tabor i technika

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Łukasz Malinowski 25 lutego 2025

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Tabor i technika

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2025

Stadler: Dostawa pierwszego EuroDuala na Wyspy Brytyjskie coraz bliżej

Tabor i technika

Zobacz również:

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Biznes

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Mikołaj Kobryński 27 marca 2025

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5