Stadler ma ważny powód do świętowania: firma sprzedała już 2500 modeli Flirt. Po 20 latach od pierwszego zamówienia Stadler sprzedał we Włoszech zespół trakcyjny Flirt po raz 2500. Ten model jest międzynarodowym bestsellerem - kursuje już w 21 krajach, od koła podbiegunowego po Afrykę Północną.
Stadler poinformował, że osiągnął znaczący kamień milowy: dzięki zamówieniu czterech dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla włoskiego regionu Doliny Aosty sprzedaż zespołów trakcyjnych z cieszącej się ogromną popularnością rodziny Flirt wzrosła do 2500. Flirt to skrót od słów Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug, które oznaczają „szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi dalekobieżne i regionalne”. Model jest obecnie jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla nowoczesnych kolei.
Pierwsze pociągi Flirt były czteroczonowymi pojazdami przegubowymi z wózkami napędowymi na obu końcach pociągu oraz z wózkami wspólnymi (Jacobsa) pomiędzy członami. Podobnie jak w przypadku poprzednika – innowacyjnego szynobusu przegubowego GTW – urządzenia napędowe pojazdów Flirt zabudowane zostały w maszynowniach. Dzięki temu zapewniono przestrzenne, niskopodłogowe wnętrze na całej długości pociągu i wyznaczono nowe standardy na rynku regionalnych zespołów trakcyjnych. To innowacyjne rozwiązanie zostało wykorzystane po raz pierwszy w modelu Flirt S-Bahn dla Szwajcarskich Kolei Federalnych SBB.
W ciągu ostatnich 20 lat model Flirt był nieustannie ulepszany i wyposażany w nowe rozwiązania napędowe. Oprócz napędu elektrycznego obecnie dostępne są również napęd zasilany wodorem, bateryjny oraz spalinowy, a także rozwiązania hybrydowe łączące kilka z tych technologii. Ostatnia innowacja obejmuje możliwość digitalizacji modelu Flirt za pośrednictwem własnych rozwiązań Stadlera z obszaru sterowania ruchem kolejowym. Na przestrzeni ostatnich kilku dziesięcioleci Flirt stał się ważnym katalizatorem sukcesu firmy Stadler.
- Pierwsze kursujące pociągi Flirt robiły naprawdę duże wrażenie. Fakt, że wielu najważniejszych producentów pojazdów kolejowych tworzyło imitacje tego modelu, był jedynie potwierdzeniem sukcesu firmy Stadler, a dodatkowo impulsem do opracowywania kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowanego zespołu. Kontynuujemy prace nad dalszym rozwojem i usprawnieniem pojazdu. Sprzedaż 2500 pociągów Flirt to znaczące osiągnięcie dla firmy Stadler oraz potwierdzenie doskonałej jakości i osiągów naszych pojazdów. Jesteśmy dumni z tego, że Flirt został doceniony przez przewoźników kolejowych i pasażerów na całym świecie oraz że przyczynia się do usprawniania i uatrakcyjniania pasażerskich przewozów kolejowych – mówi Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Stadler cytowany w komunikacie.
Ze Szwajcarii w świat
Historia pojazdu Flirt rozpoczęła się od pierwszego zamówienia złożonego przez Federalne Koleje Szwajcarskie (SBB) w roku 2002. Stadler wygrał przetarg i podpisał umowę na dostawę dwunastu pociągów Flirt dla Stadtbahn Zug i kolejnych trzydziestu dla Basel S-Bahn. Po około dwóch latach składy zostały oddane do użytku i z miejsca zyskały dużą popularność wśród pasażerów Stadtbahn Zug.
Flirt podbił rynek szwajcarski i został także bardzo dobrze przyjęty na arenie międzynarodowej. Zwłaszcza rynek norweski stał się jednym z najważniejszych miejsc sprzedaży tych pociągów. Norweskie koleje NSB zamówiły 150 pojazdów Flirt, które kursują na podmiejskich liniach wokół Oslo i na trasach dalekobieżnych. Na trasach obsługiwanych przez pociągi Flirt liczba pasażerów zwiększyła się nawet o 20 procent bez zmian w rozkładzie jazdy. Obecnie co sekundę do pociągu marki Stadler wsiada jeden norweski pasażer. W marcu tego roku państwowa spółka Norske tog podpisała z firmą Stadler kolejną umowę na dostawy nawet 100 pociągów Flirt. Największa poza Szwajcarią flota Flirt kursuje obecnie na niemieckich torach kolejowych – ponad 500 pojazdów obsługiwanych jest przez różnych przewoźników regionalnych i międzymiastowych. Na polskim rynku sprzedano 127 jednostek Flirt, które kursują na trasach dalekobieżnych i regionalnych w barwach PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Śląskich.
Zdaniem producenta, Flirt łączy w sobie innowacyjną konstrukcję z niezawodną technologią. Dzięki wykorzystaniu modułowego rozwiązania opracowanego i przetestowanego przez firmę Stadler, pojazdy są również niezwykle wszechstronne. Układ napędowy, elementy przyspieszenia i hamowania, ergonomiczne udogodnienia, komfortowe wnętrze i modułowa budowa sprawiają, że pociągi Flirt to efektywna odpowiedź na rozwój urbanizacyjny i coraz większą konkurencję na rynku usług transportowych.
Różnorodne opcje napędu
W roku 2015 region Doliny Aosty zamówił pierwsze pociągi Flirt z napędem hybrydowym. Dzisiaj model oferuje całą gamę różnorodnych układów napędowych, które odpowiadają na potrzeby każdego klienta, są efektywne energetycznie i jednocześnie przyjazne dla środowiska.
Oprócz modeli wyposażonych w napęd w pełni elektryczny, Diesla lub mieszany, Stadler produkuje również pociągi Flirt z napędami alternatywnymi, np. zasilane akumulatorem lub wodorem. Producent dostarcza 55 zasilanych akumulatorowo pociągów Flirt Akku niemieckiej firmie Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) i 58 niemieckiemu DB Regio. Na potrzeby amerykańskiego przewoźnika San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) skonstruowany został pierwszy Flirt zasilany wodorem. Model Flirt Akku zasilany akumulatorowo pobił rekord w kategorii najdłuższej podróży pociągiem w trybie wyłącznie akumulatorowym - podsumowuje producent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.