Stadler przejmie od spółki Knorr-Bremse specjalizującą się w modernizacjach pociągów spółkę córkę Swedtrac. Przejęcie to wzmocni obecność firmy w krajach nordyckich, w szczególności na rynku szwedzkim. Stadler powita także na pokładzie 106 pracowników firmy Swedtrac.
Przejmując pod koniec pierwszego kwartału 2018 roku spółkę Swedtrac, Stadler pozyska przedsiębiorstwo specjalizujące się w modernizacji i utrzymaniu pojazdów szynowych. Obecnie Swedtrac realizuje dwa duże kontrakty: „OTU Refurbishment“ i „X2000 Comfort Upgrade“. W 2013 roku firma została przyłączona do Knorr-Bremse – światowego lidera w produkcji układów hamulcowych wykorzystywanych w pojazdach szynowych i użytkowych.
Nowe kontrakty Stadlera w Skandynawii
W ostatnich latach rozwój Stadlera w krajach nordyckich wyraźnie nabrał tempa. Na rynku skandynawskim firmie przypadły w udziale następujące zamówienia:
- w Szwecji – kompleksowy serwis pociągów MTR-Express oraz modernizacja X2000 – szwedzkich pociągów dużych prędkości należących do spółki SJ, realizowana we współpracy z ABB,
- W Norwegii – dostawa pojazdów typu Flirt przewoźnikowi NSB oraz tramwajów dla Bergen (Bybanen). Ponadto dwa zlecenia na kompleksowy serwis otrzymane od spółek Bybanen w Bergen i Gjövikbanen w Oslo,
- W Danii – kompleksowy serwis tramwajów dla miasta Aarhus.
Liczba pociągów i tramwajów firmy Stadler w Skandynawii zwiększy się z 81 pojazdów w roku 2013 do ponad 300 pojazdów w roku 2020, co oznacza wzrost o niemal 400%. 30% floty Stadlera eksploatowanej na tym rynku znajduje się pod opieką Stadler Serwis.
Potencjał rynku nordyckiego nie jest jednak jeszcze w pełni wykorzystany. W tym potencjale Stadler upatruje możliwości rozwoju swojej działalności. Siedziba spółki Swedtrac w Tillberdze, oddalonej o ok. 100 km od Sztokholmu, ma w przyszłości stać się ważnym centrum kompetencyjnym Stadlera w obszarze serwisu w Szwecji.
Stadler zwiększa obecność na rynku modernizacji taboru
Jürg Gygax, wiceprezes wykonawczy oddziału Stadler Service, podkreśla znaczenie pozyskania spółki Swedtrac dla firmy Stadler: – Cieszymy się, że będziemy mogli zwiększyć obszar modernizacji istniejących flot pojazdów. Poszerzymy także nasze zasoby wiedzy technologicznej obejmujące teraz kompletną paletę produktów, dzięki czemu jeszcze sprawniej będziemy mogli odpowiadać na potrzeby i oczekiwania naszych najbardziej wymagających klientów. Cieszymy się także na przyjęcie do rodziny Stadlera pracowników Swedtrac i rozpoczęcie współpracy – powiedział.
– Skupiamy się na naszych głównych kompetencjach, tzn. na ofercie podsystemów i komponentów oraz na związanych z nimi usługach. Dla wiodącego producenta pojazdów szynowych, jakim jest Stadler, spółka Swedtrac także w przyszłości będzie generowała istotną wartość dodaną. Knorr-Bremse i Stadler od wielu lat współpracują ze sobą z powodzeniem na wielu płaszczyznach. Knorr-Bremse będzie współpracować w przyszłości również z firmą Swedtrac w zakresie podsystemów na potrzeby projektów modernizacyjnych – uzupełnia Klaus Deller, prezes spółki Knorr-Bremse AG, odpowiedzialny za dział Rail Vehicle Systems.