Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Bułgarii oraz firma Stadler podpisały umowę na dostawę siedmiu piętrowych ezt typu KISS. Umowa zawarta dziś w Sofii obejmuje także opcję zakupu trzech dodatkowych pojazdów, 15 lat utrzymania floty oraz szkolenie personelu operatora.
Kontrakt obejmuje zamówienie podstawowe na 7 pojazdów oraz opcję na kolejne 3 jednostki. Czteroczłonowe składy będą poruszały się z prędkością 160 km/h i pomieszczą na pokładzie co najmniej 300 osób na miejscach siedzących. Zgodnie z umową pierwszy pojazd ma zostać dostarczony w ciągu 26 miesięcy od daty podpisania umowy.
To pierwsze zamówienie Stadlera w Bułgarii i kolejny znaczący sukces sprzedażowy na Bałkanach. Uwzględniając zawartą umowę, pojazdy Stadlera będą eksploatowane w 48 krajach. Firma sprzedała dotychczas łącznie 630 pojazdów piętrowych typu KISS.
Pierwsze nowe pociągi od 20 latMinister Transportu i Komunikacji Republiki Bułgarii Georgi Gwozdejkow poinformował, że zakup nowych pociągów jest odpowiedzią na potrzebę wymiany istniejącego taboru i wiąże się z osiągnięciem celów kraju w zakresie zrównoważonej mobilności.
– Umowa, którą dziś podpisujemy, jest pierwszym zamówieniem na nowe pociągi w Bułgarii od 20 lat. Kupując najnowocześniejsze, bezemisyjne pojazdy piętrowe od firmy Stadler, nie tylko znacząco poprawimy komfort podróżowania koleją, ale przede wszystkim poczynimy istotny krok w kierunku realizacji celów zrównoważonej mobilności, które stanowią obecnie niezwykle ważne wyzwanie stojące przed krajami europejskimi. Wspólnie z producentem, który wygrał przetarg publiczny, zapewnimy sprawną eksploatację nowych pojazdów przez wiele lat – powiedział Gwozdejow.
Jakie będą Kissy dla Bułgarii?– Jesteśmy dumni, że możemy dzisiaj podpisać umowę z Ministerstwem Transportu Bułgarii na dostawę naszych pociągów KISS. Pojazdy te stanowią punkt odniesienia dla wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, komfortu i najnowocześniejszej technologii. Jesteśmy przekonani, że w znaczący sposób przyczynią się do poprawy jakości bułgarskiego transportu publicznego. Mamy również nadzieję, że będziemy mogli kontynuować rozpoczętą współpracę przy kolejnych projektach wymiany pojazdów szynowych w Bułgarii – powiedział Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler, wiceprezes Dywizji Europa Centralna.
Dwupokładowe jednostki przeznaczone będą do eksploatacji na torze o szerokości 1435 mm i zostaną wyposażone w system zasilania 25 kV/50 Hz. Nie mniej niż 10 % miejsc siedzących w każdym przedziale oraz w poszczególnych klasach zostanie zaprojektowanych jako miejsca z pierwszeństwem dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zeroemisyjne elektryczne zespoły trakcyjne będą spełniać wymagania TSI dla pociągów konwencjonalnych, normy europejskie, a także przepisy i normy dotyczące ruchu i eksploatacji taboru na terytorium Republiki Bułgarii oraz przepisy Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).
Kontrakt będzie realizowany w Polsce!Pojazdy KISS dla Bułgarii zostaną wyprodukowane w fabryce Stadler Polska w Siedlcach, będącej częścią Dywizji Europa Centralna w ramach Grupy Stadler. Zakład w Siedlcach działa od 2006 roku, zatrudnia ponad 1000 osób i wyprodukował około 950 pojazdów dla przewoźników z 17 krajów Europy, w tym dla krajów bałkańskich takich jak Słowenia, Serbia czy Bośnia i Hercegowina. Zakład z sukcesem dostarczył już pociągi piętrowe typu KISS do Słowenii i Słowacji.
Warto przypomnieć, że w walce o inny kontrakt pozostaje jeszcze
hiszpańskie Talgo, po wycofaniu się CRRC. Koleje Bulgarskie kupiły też w ostatnim czasie
pokaźną liczbę wagonów pasażerskich z Niemiec.