Słowackie Koleje wskazały na najlepszą ofertę w przetargu na cztery piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. Jest duża szansa, że zostaną wyprodukowane w Polsce.
Z końcem stycznia 2021 ZSSK ogłosiły przetarg na dostawę czterech piętrowych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu regionalnego. Wymagania dotyczyły dostawy pojazdów zdolnych do pracy pod napięciem 25 kV, mogących kursować z prędkością 160 km/h. W pojazdach 530 pasażerów ma usiąść na miejscach klasie drugiej, a 30 w klasie pierwszej (z naszych wyliczeń wynika, że będą pięciowagonowe). Zespoły trakcyjne muszą mieć możliwość łączenia w dwuskłady.
Oferty zbierano do końca maja, a obecnie wskazano na potencjalnego dostawcę. Najlepiej oceniono ofertę Stadler Polska, który zaoferował elektryczny zespół trakcyjny Kiss, na drugim miejscu znalazła się Škoda Transportation. Jak informuje portal railpage.net, obaj potencjalni dostawcy zgłosili 4% realizacji kontraktu przez słowackiego producenta ŽOS Vrútky, który ma zainstalować systemy informacji pasażerskiej, urządzenia do komunikacji między maszynistą a obsługą linii kolejowych oraz zadbać o dopuszczenie pojazdu na słowackiej sieci kolejowej.
Pojazdy mają być dostarczone w 28 miesięcy od podpisania umowy, jednak umowy między ZSSK a Stadlerem jeszcze nie ma. Teraz Skoda ma czas na składanie protestów w przetargu. Cena czterech zespołów trakcyjnych to około 77 milionów euro.
Kissy produkowane są w Polsce. Stadler testował ostatnio w naszym kraju piętrowe
pojazdy Kiss przeznaczone dla Kolei Słoweńskich.