Produkcja pojazdów szynowych na polski rynek angażuje obecnie więcej mocy produkcyjnych niż zamówienia eksportowe – mówił dyrektor zarządzający i członek zarządu Stadler Polska Tomasz Prejs podczas targów Trako 2019. Główne zamówienia kolejowe to dziś produkcja elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich i PKP IC. Ważne miejsce w portfelu zamówień zajmuje też kontrakt na 50 niskopodłogowych tramwajów dla Krakowa.
Zakład w Siedlcach wykonuje obecnie głównie zamówienia dla polskich odbiorców. W najbliższych latach największym wyzwaniem będzie realizacja zawartej w ubiegłym roku
umowy ramowej na dostawę aż 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich. – Obecnie zamawiający uwolnił zamówienie na 18 pojazdów. Nasz główny cel, to dostarczyć pierwsze pojazdy zgodnie z założeniami kontraktowymi – mówi Prejs. Jeden z egzemplarzy można było oglądać podczas Trako na torach wystawowych.
Niebawem w Siedlcach rozpocznie się też produkcja
dwunastu dalekobieżnych ezt typu FLIRT dla PKP Intercity. Podobnie jak eksploatowane od końca 2015 r. ED160, nowe pojazdy będą należeć do rodziny FLIRT najnowszej generacji i składać się z ośmiu członów. Także w pozostałej części ich specyfikacja będzie podobna. – Jesteśmy w fazie inżynierii, konstrukcji i zakupów. Przygotowujemy się do rozpoczęcia produkcji – informuje członek zarządu Stadlera.
Polski zakład Stadlera wykonuje też jednak pojazdy przeznaczone na eksport. – Kończymy zamówienie dla przewoźnika z Wielkiej Brytanii – relacjonuje Prejs. Zamówione przez Greater Anglia
jednostki są pojazdami dwutrakcyjnymi o napędzie elektrycznym i spalinowo-elektrycznym. Większość pojazdów została już dostarczona.
Inny związany z Wyspami Brytyjskimi kontrakt Stadler Polska polega na dostawie wagonów metra dla Liverpoolu. – Oczywiście realizujemy też projekty tramwajowe. W tej chwili kończymy projekt dla Ostrawy – dodaje przedstawiciel spółki. Jeden z pojazdów można było oglądać na tegorocznych targach Trako. Rozpoczyna się też
realizacja zamówienia na 50 tramwajów dla MPK Kraków. Ich dostawy mają rozpocząć się i zakończyć w przyszłym roku.