Podczas Trako w Gdańsku Stadler zaprezentował oficjalnie piętrowy elektryczny zespół trakcyjny Kiss wyprodukowany dla Kolei Słoweńskich. Slovenske Zeleźnice uroczyście odebrały pojazd wyprodukowany w ramach kontraktu zawartego w kwietniu 2018 roku.
Prezentowany pojazd został wyprodukowany w ramach umowy z 2018 roku na dostawę kolejom słoweńskim floty składającej się z 26 pojazdów – jedenastu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt, pięciu jednostek spalinowych FLIRT oraz dziesięciu piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Kiss. W 2019 roku zamówienie zostało powiększone o kolejne 26 Flirtów – dziesięć elektrycznych oraz szesnaście spalinowych zespołów trakcyjnych.
– Słowenia to mały kraj o powierzchni 20 000 km², zamieszkiwany przez 2 miliony obywateli. Słoweńską sieć kolejową tworzy około 1200 kilometrów torów kolejowych. W standardowym roku nasze pociągi przewożą około 14 milionów pasażerów, ale naszym celem jest zwiększenie liczby przewozów do 22 milionów pasażerów do 2030 roku. Koleje Słoweńskie, narodowy operator transportu pasażerskiego, dysponuje flotą złożoną ze 119 pociągów. Ponad połowa tych pojazdów osiągnęła już wiek ponad 30 lat i z tego powodu konieczna była ogromna inwestycja, w celu wymiany starych pociągów. Oprócz poprawy połączeń kolejowych w Słowenii, zamierzamy również ułatwić podróżowanie do większych miast w Austrii - takich jak Villach czy Graz, oraz w Chorwacji - do Zagrzebia i Rijeki – powiedziała Darja Kocjan, szefowa Kolei Słoweńskich.
Kiss dla Kolei Słoweńskich prezentowany pojazd 292 miejsca siedzące, wejdzie do eksploatacji pod koniec bieżącego roku. Pojazd wewnątrz jest dość surowy, jednak zapewnia bardzo dobre warunki podróży. Pozytywnie zaskakuje wysokość sufitów, a także wygoda zabudowanych w nim foteli. Jest mnóstwo miejsca do przewozu rowerów oraz wózków dziecięcych, a dostęp do nich jest bardzo łatwy. Trudno się przyczepić do jakości spasowania elementów wewnątrz. Stadler przyzwyczaił nas już do poprzeczki stawianej wysoko w tym zakresie. Kiss może kursować z prędkością 160 km/h, ma 79,84 metra długości, 2,80 metra szerokości i 4,63 metra wysokości. W pojazdach dla Słowenii wykorzystano także system ETCS Guardia – własne rozwiązanie Stadlera z obszaru sterowania ruchem kolejowym.
Zgodnie z planem przewoźnika pojazdy KISS będą kursować na liniach Dobova – Ljubljana, Ljubljana – Jesenice, Zidani Most – Šentilj, Pragersko – Hodoš, Ljubljana – Sežana, Divača – Koper, Pivka – Ilirska Bistrica. Na części z tych tras zastąpią wycofane z ruchu, pięćdziesięcioletnie pojazdy serii EN57 i EN71.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.