Świetne wyniki finansowe Stadlera za 2023 rok – koncern ma już prawie 25 mld euro w portfelu zamówień, a zysk wzrósł z 75 mln do 139 mln franków.
Stadler poinformował, że wartość pozyskanych w 2023 roku zamówień wyniosła aż 6,8 mld franków (CHF). To mniej, niż w 2022 roku (8,6 mld CHF), ale i tak znacznie więcej, niż strategiczny cel w postaci 1,5-krotności przychodów netto z poprzedniego roku. Co istotne, stało się tak mimo że podpisanie dwóch dużych zamówień o łącznej wartości 1,2 mld franków zostało opóźnione do 2024 r. Łączny portfel zamówień na koniec grudnia to około 24,4 mld franków – w przeliczeniu ok. 108 miliardów złotych.
Duże zyski Stadlera
W zakresie przychodu Stadler utrzymał poziom przychodów netto – były one na poziomie 3,6 mld CHF (w 2022r. 3,8 mld CHF), mimo że stracił na kursach walut ok. 100 mln franków. Wartość EBIT wyniosła 183,3 mln CHF (205,1 mln CHF w 2022 r.) przy marży EBIT na poziomie 5,1% (2022: 5,5%). Zysk netto wzrósł znacząco - do 138,6 mln CHF z 75,1 mln CHF w poprzednim roku i osiągnął najwyższy poziom od czasu debiutu giełdowego Stadlera.
– Ze względu na bardzo wysokie wolne przepływy pieniężne, pozycja gotówkowa netto na dzień 31 grudnia 2023 r. uległa znacznej poprawie do 398,9 mln CHF w porównaniu minus 230,8 mln CHF na dzień 31 grudnia 2022 roku – podał producent.
Rada Dyrektorów zamierza zaproponować Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy dywidendę w wysokości 0,9 CHF na akcję, taką samą jak w poprzednim roku.
Co dalej?
W odniesieniu do perspektyw na 2024 rok, Stadler spodziewa się przychodów w wysokości od 3,5 do 3,7 mld franków. – Stadler ma doskonałą pozycję na rozwijającym się rynku kolejowym dzięki innowacyjnemu portfolio produktów. Byliśmy w stanie w dużej mierze zrekompensować wyższe ceny materiałów i wąskie gardła w zaopatrzeniu poprzez konsekwentne wdrażanie środków zwiększających wydajność w technologii produkcji – mówi Markus Bernsteiner, szef grupy cytowany w komunikacie.
Za największe sukcesy rynkowe w 2023 roku spółka uznaje
kontrakty w Kazachstanie (na ponad pół tysiąca wagonów),
na Litwie, we Włoszech, gdzie
dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe i
w USA, gdzie również dominuje w wodorze.