Stadler i indonezyjski producent taboru kolejowego PT INKA powołały spółkę joint venture, mającą opracować i produkować nowoczesne pojazdy na potrzeby miejscowego rynku. Szwajcarska firma przedstawia to wydarzenie jako milowy krok w swoim rozwoju. Otwarcie zakładu powinno nastąpić za dwa lata.
Zakłady produkujące zaprojektowane wspólnie pojazdy będą mieścić się w Banyuwangi, mieście portowym we wschodniej części wyspy Jawa. Budowa obiektu rozpoczęła się w styczniu. Inwestycja od początku była planowana jako element współpracy ze Stadlerem, zakończenie negocjacji i podpisanie kontraktu nastąpiło jednak w Bussnang dopiero w ostatni piątek.
PT INKA podjęło decyzję o budowie nowej fabryki z powodu rosnącego popytu na swoje wyroby, któremu nie był w stanie sprostać dotychczasowy zakład w nieodległym Madiun. Obiekt w Banyuwangi ma zatrudniać 2000 osób. Otwarcie zakładu jest planowane na 2021 rok (początkowo planowano jego uruchomienie w połowie roku 2020). Wartość pierwszej fazy inwestycji to ok. 27 milionów dolarów.
Szwajcarski producent ma przekazać stronie indonezyjskiej technologię produkcji pudeł z aluminium i przeszkolić w tym zakresie miejscowy personel. Warunkiem rozpoczęcia tego procesu ma być jednak otrzymanie zamówienia na co najmniej 500 jednostek taborowych do ruchu podmiejskiego. Oprócz samej produkcji pudeł w Banyuwangi mają odbywać się wszystkie etapy ich wyposażania oraz odbiory końcowe. Partnerzy zamierzają podzielić się segmentami rynku: tańsze odmiany pojazdów szynowych mają nadal nosić markę PT Inka, natomiast droższe i lepiej wyposażone (dla odbiorców z bogatszych krajów, takich jak Australia, Singapur czy Tajwan) – Stadler.
Dla Stadlera umowa z PT INKA oznacza zdobycie przyczółka do dalszej ekspansji na rynkach regionu. Położenie w mieście portowym oznacza szerokie możliwości eksportu pojazdów szynowych drogą morską. Szwajcarski koncern podejmował już wcześniej próby zdobycia zamówień w południowo-wschodniej Azji, okazało się to jednak niemożliwe bez posiadania fabryki na miejscu. Jak wspomina prezes zarządu Stadlera Peter Spuhler, poszukiwania lokalnego partnera do produkcji taboru trwały przeszło 10 lat. Założone w 1981 r. PT INKA spełniły wymagania europejskiego potentata w zakresie doświadczenia. Nie bez znaczenia była też rozpoznawalność produktów indonezyjskiej firmy w regionie: były one eksportowane do Australii, Tajlandii, Malezji, Bangladeszu oraz na Filipiny, ostatnio zaś firma pozyskała zamówienia z Laosu i Sri Lanki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.