Proces homologacji lokomotywy EuroDual w Austrii dobiegł końca – poinformował European Loc Pool. Zastosowano procedury IV Pakietu Kolejowego. Wejście na rynek austriacki jest dla ELP ważne z powodu planowanej w przyszłości ekspansji na Bałkany.
Wyprodukowany przez
Stadler Valencia pojazd może na razie poruszać się po sieci kolei austriackich ÖBB. Do końca roku ma otrzymać także zezwolenie na obsługę wybranych tras zagranicznych: do stacji Břeclav (Czechy), Hegyeshalom (Węgry) i do Bratysławy.
Jeden elektrowóz silny jak dwa
Jednocześnie trwa budowa zaplecza technicznego do obsługi nowego typu lokomotyw. Pierwsze przystosowane do tego stanowiska oddano do użytku w Wiedniu i Linzu, wkrótce mają powstać dodatkowe. Właściciel lokomotyw współpracuje przy tym ze spółką-córką ich producenta – Stadler Rail Services.
Lokomotywy EuroDual dla ELP to sześcioosiowe pojazdy hybrydowe z silnikami spalinowymi o mocy 2,8 MW i elektrycznymi o mocy 9 MW. Maksymalna siła pociągowa wynosi 500 kN. Rodzaj napędu można zmienić nawet podczas jazdy. Według zapewnień producenta oraz właściciela parametry lokomotywy pozwalają zastąpić dwa elektrowozy czteroosiowe, zmniejszając tym samym zużycie energii. Możliwe jest też wykonywanie nią prac manewrowych na bocznicach, w czym pomaga układ zdalnego sterowania radiowego. Wszystkie egzemplarze wyposażono w urządzenia pokładowe systemu ETCS Baseline 3 z poziomem 2 jako standardowym.
Wynajem, serwis i ubezpieczenie
Założony w 2018 r. European Loc Pool oferuje przedsiębiorstwom kolejowym i logistycznym w całej Europie usługi leasingu wraz z utrzymaniem oraz ubezpieczeniem nowoczesnych, innowacyjnych lokomotyw. Oferta obejmuje także dostosowanie malowania pudła do barw firmowych klienta końcowego. Pakiet serwisowy obejmuje utrzymanie prewencyjne oraz naprawy, włącznie z reprofilowaniem i wymianą zestawów kołowych. Oprócz przeglądów i napraw stacjonarnych dostępny jest także serwis mobilny oraz dostępne przez całą dobę pogotowie naprawcze w razie sytuacji nagłych. Siedziba spółki mieści się w szwajcarskim Frauenfeld.
ELP dysponuje 64 lokomotywami, z których 61 ma obecnie długoterminowych najemców. Jest nimi 20 przewoźników z 5 państw europejskich. W październiku spółka zamówiła w Stadler Valencia kolejnych 10 hybrydowych lokomotyw EuroDual według konfiguracji niemiecko-austriackiej oraz 4 kolejne dla Norwegii i Szwecji. Plany firmy obejmują dalszą ekspansję zarówno w kierunku Bałkanów (stąd znaczenie homologacji w Austrii), jak i w państwach Beneluksu.
ELP eksploatuje lokomotywy EuroDual od kwietnia ubiegłego roku, jednak dotychczas miały one dopuszczenie do jazdy tylko w Niemczech. Homologacja na sieci austriackiej wymagała pewnego zakresu modyfikacji. W najbliższych dniach ma zostać wydana deklaracja zgodności dla nowej, niemiecko-austriackiej specyfikacji. Właśnie z nią będą od początku zgodne nowo zamówione egzemplarze.