Francuski region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże podpisał umowę ze Stadlerem na dostawę 8 hybrydowych zespołów trakcyjnych, które będą obsługiwały połączenia na relacji Nicea – Digne-les-Bains. Ich silniki trakcyjne będą zasilane zarówno z akumulatorów, jak i silnika Diesla z wykorzystaniem biopaliwa.
Szwajcarski Stadler jest jednym z największych europejskich producentów taboru szynowego i jednocześnie liderem w zakresie niestandardowych pojazdów, zaprojektowanych pod kątem indywidualnych potrzeb poszczególnych zamawiających, w szczególności operatorów linii wąskotorowych. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku miesiąca, producent dostarczył już ponad 100 zespołów trakcyjnych “szytych na miarę” na rynek włoski. Z kolei w dniu 16 kwietnia Stadler poinformował o zawarciu kontraktu na pojazdy wąskotorowe na rynku francuskim, które mają zostać wprowadzone do ruchu w 2028 roku.
Zakupił je region Prowansja–Alpy–Lazurowe Wybrzeże z myślą o obsłudze liczącej 151 kilometrów długości wąskotorowej trasy o prześwicie 1000 milimetrów, łączącej Niceę z Digne-les-Bains. 8 pozyskanych pojazdów będzie wykorzystywał przewoźnik
Chemins de fer de Provence. Będą to bardzo interesujące pojazdy – dzięki innowacyjnemu napędowi zapewnią redukcję emisji CO
2 aż o 77%. Jednostki na odcinku miejskim w Nicei będą zasilane z akumulatorów, natomiast na pozostałych fragmentach trasy – z silnika Diesla napędzanego biopaliwem. Każdy pojazd będzie składać się z dwóch członów.
Jednostki dla
Chemins de fer de Provence, które powstaną w zakładach produkcyjnych w Bussnang w Szwajcarii, będą liczyły niespełna 40 metrów długości i umożliwią jednorazowe przewiezienie 184 osób, w tym 86 na miejscach siedzących. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 100 km/h. Pojazdy będą mogły pokonywać łuki o minimalnym promieniu 100 metrów. Moc silników trakcyjnych wyniesie 800 kW, zaś początkowa siła pociągowa – 120 kN. Jak informuje Stadler, w Nicei specjalnie dla nowych zespołów trakcyjnych powstanie stacja ładowania.
– Bardzo cieszymy się z zamówienia na pojazdy dla
Chemins de fer de Provence, dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Jesteśmy także dumni, że dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego będziemy mieli swój wkład w ochronę środowiska w rejonie obsługiwanej trasy – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Ansgar Brockmeyer, który pełni w Stadlerze funkcję dyrektora odpowiedzialnego za sprzedaż i marketing. Warto dodać, że szwajcarski producent oferuje wiele innych
niestandardowych rozwiązań dla operatorów kolei wąskotorowych, takich jak
wodorowe ogniwa paliwowe czy
napęd zębaty.