Stadler wprowadza nowe interoperacyjne i wielosystemowe lokomotywy Bo'Bo' na rynek Europy wraz z pierwszym kontraktem na 36 sztuk. Umowa z SBB Cargo przewiduje opcję na dodatkowe 93 pojazdy.
Szwajcarski przewoźnik towarowy w ogłoszonym na początku 2024 roku przetargu, na dostawę trzydziestu sześciu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych (25 kVAC/ 15 kVAC / 3 kV DC), wybrał Stadlera. SBB Cargo zastąpi swoje dotychczasowe lokomotywy Re420, bo znalazł w Stadlerze niezawodnego partnera dla nowej generacji elektrycznych lokomotyw wielosystemowych Bo'Bo'.
Nowe lokomotywy Bo'Bo' są naturalną ewolucją sprawdzonych, odnoszących sukcesy rodzin EUROLIGHT, EURODUAL i EURO9000 przeznaczonych do przewozów towarowych i pasażerskich na europejskich kolejach.
Lokomotywy te są w czołówce technologii, które zaspokajają wszystkie obecne i przyszłe potrzeby w sposób efektywny i niezawodny, oferując operatorom towarowym korzyści ekonomiczne, środowiskowe i operacyjne. Ich elastyczna konstrukcja pozwala na włączenie dwóch silników wysokoprężnych o mocy 500 kW lub dwóch modułów akumulatorów trakcyjnych, zapewniających moc do 2 MW na potrzeby operacji ostatniej mili na torach niezelektryfikowanych. Wyposażone są w System Zdalnego Sterowania Radiowego do pracy na torach lub manewrach na placach rozrządowych.
Z punktu widzenia osiągów, efektywności i elastyczności lokomotywy te stanowią kamień milowy w europejskim segmencie Bo'Bo'. Zapewniają one maksymalną siłę pociągową do 350 kN i moc pociągową 7 MW na obręczy koła. Wśród innych zalet eksploatacyjnych wyróżnia się niskie zużycie energii i możliwość zastosowania cyfrowego sprzęgu automatycznego.
Spełniają one wymagania technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI) i są wyposażone w różne pakiety krajowe. Należą do nich konwencjonalne automatyczne systemy kontroli pociągów i ETCS w celu zapewnienia płynnego ruchu transgranicznego. Początkowa homologacja w Szwajcarii, Niemczech i Austrii może zostać w przyszłości rozszerzona na inne kraje.
Lokomotywy wyposażone są w dwie kabiny maszynisty zaprojektowane zgodnie z najbardziej wymagającymi kryteriami ergonomii i w pełni spełniają wymagania dotyczące komfortu i hałasu określone w najnowszych normach europejskich. Kabiny wyposażone w system HVAC zapewniają maksymalny komfort maszynisty w środowisku pracy. Każda kabina jest wyposażona w dwie kamery cofania i dwa boczne panele sterujące ułatwiające manewrowanie.
– Wykorzystaliśmy całe nasze doświadczenie z poprzednich udanych serii, aby zaoferować rozwiązanie nowej generacji dla transportu kolejowego z nową lokomotywą Bo'Bo. Jestem przekonany, że wyznaczy on nowy standard w tym segmencie – powiedział Iñigo Parra, wiceprezes wykonawczy hiszpańskiego oddziału Stadlera.
Alexander Muhm, dyrektor ds. Usług Transportowych w SBB: – Nowoczesna i wydajna flota jest warunkiem udanego kolejowego transportu towarowego w SBB. Jesteśmy przekonani, że wraz z pojazdami Stadlera nabywamy lokomotywę, dzięki której możemy niezawodnie obsługiwać naszych klientów i prowadzić szwajcarski kolejowy transport towarowy w przyszłość. Robimy ważny krok w kierunku niezbędnej transformacji kolejowego transportu towarowego.