Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler dostarczy pociągi dużych prędkości dla WESTbahn [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
13-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

Szwajcarski potentat na rynku taboru szynowego zdobył drugi kontrakt na dostawę niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości SMILE. Trzy jednostki, które mają zostać dostarczone już w przyszłym roku, zamówił austriacki przewoźnik dalekobieżny WESTbahn. Będą one obsługiwały relację Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach.

Choć w kontekście konkurencji w kolejowych przewozach dalekobieżnych w Unii Europejskiej w pierwszej kolejności nasuwa się na myśl rynek czeski, w którym z państwowym przewoźnikiem rywalizują od wielu lat RegioJet i Leo Express, godnym uwagi przykładem państwa, które z sukcesem otworzyło się na konkurencję, może być także Austria. W roku 2011 przewozy na trasie Wiedeń – Linz – Salzburg rozpoczął WESTbahn, wykorzystując w tym celu piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne KISS produkcji szwajcarskiego Stadlera, składające się z sześciu członów. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h.

Przewoźnik planuje także wprowadzenie do użytku czterech jednostek o zbliżonej charakterystyce technicznej wyprodukowanych przez CRRC Zhuzhou Locomotive, które mają być leasingowane od jego austriackiej spółki zależnej, jednak proces dopuszczenia chińskich pojazdów do ruchu ciągle się przedłuża, podobnie jak miało to miejsce w przypadku zespołów trakcyjnych Sirius, które miał pozyskać Leo Express. Niewykluczone, że szybciej w barwach WESTbahn zaczną jeździć niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne SMILE, produkowane przez Stadlera. Austriacki przewoźnik poinformował bowiem o nabyciu trzech jednostek, które mają rozpocząć obsługę relacji Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach już w przyszłym roku w marcu. Stosowna umowa została zawarta w dniu 12 marca.

– Bardzo się cieszymy, że innowacyjny i perspektywiczny przewoźnik, jakim jest WESTbahn, to nasz partner, z którym będziemy mogli wprowadzić do ruchu najnowocześniejsze pociągi dużych prędkości w krótkim czasie. Jednostki SMILE charakteryzują innowacyjność, wysoką efektywnością energetyczną i najwyższy poziom komfortu pasażerów – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria. Do tej pory pojazdy z serii SMILE eksploatowały jedynie szwajcarskie koleje państwowe SBB CFF FFS, które określają je mianem Giruno. Słowo to w języku retoromańskim oznacza “myszołów”.

Jednostki SMILE dla WESTbahn będą składały się z 11 członów, przy czym w przypadku wszystkich połączeń między członami zastosowano wózki Jacobsa. Długość zestawów wyniesie 202 metry. Pojazdy będą mogły rozpędzić się do 250 km/h, zaś maksymalne przyspieszenie wyniesie 0,77 m/s2, przy czym możliwa będzie praca w najpopularniejszych w Europie systemach zasilania 3 kV DC, 15 kV AC 16,7 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz. Oznacza to, że pod względem parametrów technicznych nowe pojazdy dla WESTbahn nie będą odbiegały od jednostek Giruno dla SBB CFF FFS.

Nowe pojazdy będą mogły jeździć nie tylko w Austrii, ale również w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. Dzięki niskiej podłodze możliwy będzie dogodny dostęp do przestrzeni pasażerskiej z peronów o wysokości 55 oraz 76 centymetrów. Fotele we wszystkich klasach mają być wygodne i regulowane, a pod każdym z nich znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB. Pasażerowie będą mogli oczywiście liczyć także na klimatyzację, czy pokładowy internet bezprzewodowy. Nie zabraknie także miejsc na rowery, a choć człony z racji zastosowania wózków Jacobsa będą dość krótkie, toaleta znajdzie się w każdym z nich. Kolorystyka wnętrza ma być lekka i stonowana.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Alstom i SNCF pokazują wnętrze TGV M [zdjęcia]

Tabor i technika

Alstom i SNCF pokazują wnętrze TGV M [zdjęcia]

Roman Czubiński 12 marca 2025

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Tabor i technika

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 11 marca 2025

Zobacz również:

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Mikołaj Kobryński 03 marca 2025

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Tabor i technika

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Biznes

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Mikołaj Kobryński, współpraca – Jakub Rösler 27 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Alstom i SNCF pokazują wnętrze TGV M [zdjęcia]

Tabor i technika

Alstom i SNCF pokazują wnętrze TGV M [zdjęcia]

Roman Czubiński 12 marca 2025

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Tabor i technika

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 11 marca 2025

Zobacz również:

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Mikołaj Kobryński 03 marca 2025

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Tabor i technika

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Biznes

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Mikołaj Kobryński, współpraca – Jakub Rösler 27 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5