Szwajcarski potentat na rynku taboru szynowego zdobył drugi kontrakt na dostawę niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości SMILE. Trzy jednostki, które mają zostać dostarczone już w przyszłym roku, zamówił austriacki przewoźnik dalekobieżny WESTbahn. Będą one obsługiwały relację Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach.
Choć w kontekście konkurencji w kolejowych przewozach dalekobieżnych w Unii Europejskiej w pierwszej kolejności nasuwa się na myśl rynek czeski, w którym z państwowym przewoźnikiem rywalizują od wielu lat RegioJet i Leo Express, godnym uwagi przykładem państwa, które z sukcesem otworzyło się na konkurencję, może być także Austria. W roku 2011 przewozy na trasie Wiedeń – Linz – Salzburg rozpoczął WESTbahn, wykorzystując w tym celu piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne KISS produkcji szwajcarskiego Stadlera, składające się z sześciu członów. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h.
Przewoźnik planuje także wprowadzenie do użytku czterech jednostek o zbliżonej charakterystyce technicznej wyprodukowanych przez CRRC Zhuzhou Locomotive, które mają być leasingowane od jego austriackiej spółki zależnej, jednak
proces dopuszczenia chińskich pojazdów do ruchu ciągle się przedłuża, podobnie jak miało to miejsce w przypadku zespołów trakcyjnych Sirius, które miał pozyskać Leo Express. Niewykluczone, że szybciej w barwach WESTbahn zaczną jeździć niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne SMILE, produkowane przez Stadlera. Austriacki przewoźnik poinformował bowiem o nabyciu trzech jednostek, które mają rozpocząć obsługę relacji Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach już w przyszłym roku w marcu. Stosowna umowa została zawarta w dniu 12 marca.
– Bardzo się cieszymy, że innowacyjny i perspektywiczny przewoźnik, jakim jest WESTbahn, to nasz partner, z którym będziemy mogli wprowadzić do ruchu najnowocześniejsze pociągi dużych prędkości w krótkim czasie. Jednostki SMILE charakteryzują innowacyjność, wysoką efektywnością energetyczną i najwyższy poziom komfortu pasażerów – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria. Do tej pory pojazdy z serii SMILE eksploatowały jedynie szwajcarskie koleje państwowe SBB CFF FFS, które określają je mianem Giruno. Słowo to w języku retoromańskim oznacza “myszołów”.
Jednostki SMILE dla WESTbahn będą składały się z 11 członów, przy czym w przypadku wszystkich połączeń między członami zastosowano wózki Jacobsa. Długość zestawów wyniesie 202 metry. Pojazdy będą mogły rozpędzić się do 250 km/h, zaś maksymalne przyspieszenie wyniesie 0,77 m/s2, przy czym możliwa będzie praca w najpopularniejszych w Europie systemach zasilania 3 kV DC, 15 kV AC 16,7 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz. Oznacza to, że pod względem parametrów technicznych nowe pojazdy dla WESTbahn nie będą odbiegały od jednostek Giruno dla SBB CFF FFS.
Nowe pojazdy będą mogły jeździć nie tylko w Austrii, ale również w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. Dzięki niskiej podłodze możliwy będzie dogodny dostęp do przestrzeni pasażerskiej z peronów o wysokości 55 oraz 76 centymetrów. Fotele we wszystkich klasach mają być wygodne i regulowane, a pod każdym z nich znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB. Pasażerowie będą mogli oczywiście liczyć także na klimatyzację, czy pokładowy internet bezprzewodowy. Nie zabraknie także miejsc na rowery, a choć człony z racji zastosowania wózków Jacobsa będą dość krótkie, toaleta znajdzie się w każdym z nich. Kolorystyka wnętrza ma być lekka i stonowana.