Trzydzieści lokomotyw EuroDual Stadlera serii 99 w wersji sześcioosiowej trafi po raz pierwszy do Wielkiej Brytanii. Producent taboru podpisał umowę z Beacon Rail i towarowym przewoźnikiem GB Railfreight.
Po dobrym przyjęciu lokomotyw EuroDual na kontynencie europejskim, gdzie Stadler sprzedał ich już sto sztuk, pojazdy pojawią się po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak poprzedni model, seria 99 ma być wszechstronną lokomotywą sześcioosiową, dostosowaną do brytyjskich specyfikacji. Pojazd łączy dwa tryby pracy – elektryczny pod zmiennym prądem o napięciu 25 kV lub spalinowy. Umowa na 30 lokomotyw
Umowa Stadlera z firmą leasingową Beacon Rail i przewoźnikiem towarowym GB Railfreight dotyczy dostawy 30 lokomotyw serii 99 oraz części zamiennych. Nowe pojazdy zostaną wprowadzone do eksploatacji od 2025 roku. Jak podkreśla producent, EuroDual 'reprezentuje nową generację lokomotyw, oferujących przewoźnikom wiele ekonomicznych i środowiskowych korzyści'.
Lokomotywy EuroDual są zdolne osiągać prędkość do 120 km/h. Dzięki hybrydowemu rozwiązaniu, mogą pracować na zelektryfikowanych liniach z prądem 25 kV. Silnik diesla Stage-V o dużej mocy pozwala z kolei na pracę na liniach niezelektryfikowanych. Lokomotywy klasy 99 może pochwalić się wyjątkową siłą udźwigu towaru do 500 kN, co świadczy o wysokiej wydajności i zdolności ciągnięcia ciężkich wagonów.
– Mamy duże doświadczenie na brytyjskim rynku lokomotyw. W ostatnich latach wprowadziliśmy lokomotywę spalinowo-elektryczną klasy 68, elektro-diesle klasy 88 i pierwszą w Europie lokomotywę elektryczną serii 93 z silnikiem spalinowym o trzech trybach pracy, co wpisuje się w naszą ideę dekarbonizacji transportu kolejowego. Jesteśmy dumni, że możemy pójść o krok dalej i dostarczyć serię 99, która jest wszechstronną i wysokowydajną maszyną – mówi Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Walencja cytowany w komunikacie.. Zastąpią słynną Serię 66
Seria 99 ma zastąpić lokomotywy spalinowe EMD serii 66 (ang. Class 66) wykorzystywane na trasach z portów takich jak z Felixstowe do hubów logistycznych. Oczekuje się, że nowe lokomotywy zmniejszą emisję CO2 o około 50 proc. na jeden kurs. Ma to zmniejszyć ślad węglowy przewoźnika o 428 ton na dzień roboczy w usługach intermodalnych, gdzie operuje na częściowo zelektryfikowanych linii.
Dyrektor towarowego przewoźnika GB Railfreight, John Smith, podkreślił, że kontrakt jest „ważnym kamieniem milowym rozwoju GB Railfreight i Wielkiej Brytanii”. – Kolejowe przewozy towarowe to nie tylko kręgosłup gospodarki Wielkiej Brytanii. To także główny pion w dążeniu do dekarbonizacji transportu. Nasze nowe lokomotywy natychmiast wywrą ogromny wpływ na zmniejszenie emisji CO 2 , dadzą wybór firmom i konsumentom oraz zmniejszą ich ślad węglowy przy zakupie towarów – dodał Smith.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.