Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
22-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio
wiz. Stadler
DB Regio zawarło umowę ze Stadlerem, dotyczącą dostawy 19 bateryjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt Akku, które będą wykorzystywane do obsługi tras niezelektryfikowanych w kraju związkowym Turyngia, który dzięki ich wdrożeniu zdekarbonizuje 13% kolejowych przewozów regionalnych. Będą to pojazdy dwuczłonowe z klasycznym układem wózków.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego w lutym, DB Regio, kolejowy przewoźnik regionalny wchodzący w skład grupy kapitałowej Deutsche Bahn, wygrał przetarg na zeroemisyjną obsługę niezelektryfikowanych tras w kraju związkowym Turyngia w Niemczech z wykorzystaniem elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w baterie litowo-jonowe. Decyzja władz Turyngii wpisuje się w coraz silniejszy ogólnoeuropejski trend, wywołany zaostrzeniem polityki klimatycznej przez Unię Europejską – wzrost cen uprawnień do emisji CO2 przy jednoczesnych zapowiedziach obarczenia tym mechanizmem kolejnych branż, w tym sektora transportowego, powoduje, że kolejni przewoźnicy kolejowi i organizatorzy przewozów poszukują rozwiązań umożliwiających zeroemisyjną obsługę tras niezelektryfikowanych.

Duże nadzieje w tym kontekście wciąż wiąże się z wodorem, który jest coraz silniej obecny w transporcie autobusowym. Jednak bardzo wysokie koszty przy jednoczesnym braku dojrzałości technologicznej uniemożliwiają implementację rozwiązań wodorowych na kolei na większą skalę, dlatego dziś najbardziej efektywną i jednocześnie realistyczną drogą do dekarbonizacji transportu kolejowego wydaje się powrót do elektryfikacji linii kolejowych na dużą skalę przy uzupełniającym wykorzystaniu innych rozwiązań, takich jak tabor bateryjny, czy zastosowanie paliwa HVO w silnikach Diesla. W przypadku taboru bateryjnego ogromnym mankamentem jest wciąż relatywnie niski zasięg.

Elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone w moduły bateryjne przeważnie są w stanie pokonać na jednym ładowaniu z bezpieczną rezerwą do 80 kilometrów. W przypadku licznych relacji jest to wartość wystarczająca już dziś. W przypadku kraju związkowego Turyngia jednostki bateryjne w ramach 15-letniego kontraktu mają obsługiwać relacje z Erfurtu do Ilmenau, Saalfeld i Nordhausen oraz do Heilbad Heiligenstadt przez Döllstädt, a także na liniach Fröttstädt – Friedrichroda i Gotha – Bad Langensalza. Z myślą o ich wdrożeniu zaplanowano już rozbudowę istniejącego systemu zasilania z sieci trakcyjnej w Fröttstädt, Gotha i Saalfeld oraz budowę stacji ładowania w Bad Langensalza i Ilmenau.

Już w lutym informowaliśmy, że dostawcą nowych pojazdów dla DB Regio będzie Stadler. Umowa na dostawę nowych składów z serii Flirt Akku została natomiast podpisana w dniu 17 kwietnia. W ramach tej umowy szwajcarski potentat na rynku taboru szynowego dostarczy 19 jednostek dwuczłonowych. Co istotne, będą to pojazdy z klasycznym układem wózków, liczące 55,5 metra długości. W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się aż 160 miejsc siedzących, w tym 148 stałych oraz 12 uchylnych. Jak informuje Stadler, pomiędzy fotelami będą ponadstandardowe odstępy, co wpłynie pozytywnie na komfort podróży. Nie zabraknie także pokładowego internetu bezprzewodowego, czy systemu informacji pasażerskiej.

Co oczywiste, nowe Flirty Akku zapewnią także udogodnienia dla rowerzystów oraz osób o ograniczonej mobilności ruchowej, poruszających się na wózkach inwalidzkich. Znajdą się w nich trzy pary drzwi dwupłatowych – dwie w jednym członie oraz jedna w drugim. – Bardzo się cieszymy, że pierwsze pociągi zasilane akumulatorami dla zielonego serca Niemiec będą wyprodukowane przez nas, ponieważ w ten sposób wnosimy swój wkład w rozwój mobilności przyjaznej dla środowiska – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jure Mikolčić, odpowiedzialny w Stadlerze za rynek niemiecki. W ramach umowy z krajem związkowym Turyngia DB Regio wykona z wykorzystaniem Flirtów Akku w latach 2028-2043 ok. 3,6 mln pociągokilometrów.

Warto dodać, że DB Regio eksploatuje już Flirty Akku – w dwóch znacznie różniących się wariantach. W obu przypadkach są to jednostki dwuczłonowe, jednakże oprócz pojazdów z klasycznym układem wózków, które trafią do Turyngii, wykorzystuje się również krótsze składy z wózkiem Jacobsa pomiędzy członami, których długość wynosi 45 metrów. Choć pojazdy bateryjne są najbardziej popularne w Europie Zachodniej, w ubiegłym roku grudniu zadebiutowały one w Czechach. W grudniu miał jednak miejsce ich debiut w Czechach na trasie Ostrawa – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice w kraju morawskośląskim. Do zakupu dużej ilości bateryjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych przymierzają się także państwowe koleje słowackie ZSSK, które ogłosiły przetarg na dostawę 16 takich pojazdów z opcją zwiększenia zamówienia o maksymalnie 20 kolejnych jednostek.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Stadler dostarczy wąskotorowe HZT dla francuskiego przewoźnika

Tabor i technika

Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie

Tabor i technika

Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio

Tabor i technika

Zobacz również:

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Stadler dostarczy wąskotorowe HZT dla francuskiego przewoźnika

Tabor i technika

Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie

Tabor i technika

Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5