Szwajcarski przewoźnik wąskotorowy Aargau Verkehr odebrał pierwszy EZT Saphir II produkcji Stadlera. 5 takich pojazdów będzie od grudnia obsługiwało kolej Wynental – Suhrental (WSB), całkowicie zastępując jednostki najstarszej generacji.
Pojazdy oznaczone jako ABe 4/8 są dwuczłonowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi o rozstawie kół 1000 mm, długości 40 metrów (40,95 m ze sprzęgami) i szerokości 2,65 m. Ich prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Są przystosowane do pracy pod siecią trakcyjną z prądem stałym o napięciu 750V.
Jak pierwsza generacja – ale krótsze
EZT, o których mowa, mogą przewozić 235 pasażerów, w tym 85 na miejscach siedzących (podzielonych na przedziały pierwszej i drugiej klasy – w tej pierwszej znajduje się 12 foteli). W niskopodłogowym w większości wnętrzu znajdują się także dwie strefy przewozu wózków inwalidzkich lub dziecięcych, rowerów lub większych bagaży. Saphiry II są wyposażone w klimatyzację, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Zakup Saphirów II stanowi wykorzystanie prawa opcji, które WSB zastrzegła sobie w kontrakcie na pojazdy generacji pierwszej. Oprócz samej odnowy taboru korzyścią będzie też jego ujednolicenie.
Jednostki z rodziny Saphir pierwszej generacji (ABe 4/12) WSB eksploatuje od roku 2019. Najważniejszą różnicą między nimi a opisywanymi pojazdami drugiej serii jest długość: Saphir I to 60-metrowy zespół złożony z trzech członów. EZT obu typów będą mogły być łączone między sobą, co daje możliwość sformowania składu o długości np. 100 m.
46-letnie pojazdy odejdą do lamusa
Pierwszy egzemplarz zamówionej w styczniu 2023 r. serii trafił w ostatni poniedziałek (10 marca) z zakładu Stadlera w Bussnang przez Suhr do bazy WSB w Schöftland. Przez kilka miesięcy będzie testowany. Równocześnie będzie odbywała się certyfikacja, prowadzona przez Federalne Biuro Transportowe, oraz szkolenie maszynistów obsługujących nowy tabor. Poszczególne egzemplarze będą wchodziły do eksploatacji stopniowo, począwszy od jesieni bieżącego roku.
Wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, w grudniu, nowe nabytki mają zastąpić najstarsze pojazdy w taborze WSB – Be 4/4, wyprodukowane w roku 1979. Koszty ich utrzymania stają się bowiem – jak uzasadnia przewoźnik – zbyt wysokie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.