Mieszkańcy Radomia w końcu doczekają się informacji pasażerskiej na peronach. PKP PLK ogłosiła przetarg na instalację systemu, który został pominięty podczas modernizacji stacji.
Wraz z końcem roku 2015 PKP PLK zakończyły modernizację stacji w Radomiu. Wśród rozwiązań mających zwiększyć komfort pasażerów, zabrakło
jednak wyświetlaczy informujących o odjazdach pociągów. Gdy jeden z posłów wypomniał to przed dwoma laty,
ministerstwo odpowiedziało, że trwa przygotowywanie przetargu. Chodziło o
przetarg na budowę systemu informacji na stacjach i przystankach zarządcy infrastruktury.
Ogłoszone po raz trzeci postępowanie na dynamiczną informację zaskoczyło skalą – negatywnie. Zamiast montażu urządzeń w całej Polsce, projekt
okrojono do magistrali E20 i fragmentu E30 (w postępowaniu
niedawno otwarto oferty, jedna mieści się w kosztorysie). Podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, Andrzej Bittel wyjaśniał, że okrojenie projektu nastąpiło po aktualizacji studium wykonalności. – Projekt SDIP w pierwszym etapie będzie realizowany na liniach, na których możliwe jest zapewnienie dostępności łączy światłowodowych, tj. na liniach nr 2, 3, 9, 275 i 282 –
wyliczył Bittel. W odpowiedzi na to stwierdzenie wiceprezes TK Telekom, Bogusław Kowalski
podkreślił, że informację pasażerską można budować w oparciu o światłowody tej spółki.
Brak informacji pasażerskiej niepokoi mieszkańców Radomia. Przed miesiącem PKP Polskie Linie Kolejowe
poinformowały, że rozpiszą jeszcze w tym roku oddzielny przetarg na informację dynamiczną na stacji. – Na każdej z krawędzi peronu zamontowane zostaną dwustronne wyświetlacze z zegarami. Na peronach i w przejściu podziemnym zainstalowane zostaną infokioski. W tunelu także zainstalowane zostaną wyświetlacze informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów. Pasażerowie oprócz informacji wizualnej będą także mogli dowiedzieć się o odjeżdżających pociągach dzięki nowemu systemowi komunikatów dźwiękowych – poinformowała PLK. Obiecano również budowę nowego przystanku Radom Wschodni, którego
jeszcze rok temu nie brano pod uwagę.
Zapowiadany przetarg na projekt, dostawę i instalację elementów CSDIP wraz z infrastrukturą techniczną na stacji Radom został właśnie ogłoszony. Co ciekawe, włączono go do projektu POIiŚ 5.1-3 pn. „Modernizacja linii kol. nr 8, odc. Warszawa Okęcie – Radom (LOT A, B, F)", a nie do projektu dotyczącego budowy informacji pasażerskiej, jak zakładano wcześniej. Przedmiot Zamówienia obejmuje wykonanie: dokumentacji projektowej z uzyskaniem wymaganych opinii i uzgodnień, prac budowlanych oraz dostawę, instalację i uruchomienie urządzeń. Wykonawca zrealizuje przyłącze pomiędzy obiektem obsługi pasażerskiej a LCS Radom oraz do CASDIP. O wyborze wykonawcy zadecyduje cena (80 proc.) oraz okres gwarancji (20 proc.). Realizacja ma potrwać pięć miesięcy.
Przypomnijmy, że modernizacja linii nr 8 Warszawa – Radom zakończy się najwcześniej w 2021, zamiast w 2012 roku. Wciąż
trwa wydawanie decyzji lokalizacyjnych dla realizowanej już od dekady inwestycji.